Levde nära gränsen till Saudi och den enorma öknen. Har upplevt 48 grader C som mest. Min man hade det ännu varmare p.g.a. hans arbete.
Kvinnorna bar en heltäcktande svart abaja i ett tunt tyg över deras klädsel och vissa hade t.o.m. svarta handskar och svarta strumpbyxor i den värmen! På huvudet hade de en slöja som fästes med hårnålar och täckte allt utom ögonen, även om det fanns en flik som de kunde täcka ögonen med om de ville.
Meningen är att inga andra män än hennes man, far eller bröder fick se henne utan abajan. Men under abajan kunde de ha senaste modet från franska modehus!
Ibland tänkte jag att det var inte så dumt iallafall. Dessa kvinnor behövde inte står och feja sig framför spegeln utan på med den svarta slöjan och abajan och så ut. De kunde iaktta men inte bli iakttagna. Coolt.
Männen var lika täckta men i vitt - ibland kunde man se deras kalsonger genom tyget!

Man lärde sig med tiden att urskilja kvalitén på dessa nationella dräkter. Vissa var i de finaste silke o.s.v. och mycket dyra.
Det är olika tolkningar av koranen och kulturen som dikterar hur extrem klädstilen skall vara. Jag har sett kvinnor uan abajor från andra delar av den muslimska världen i fotlånga regnkappor som täckte deras klänningar också! Jag blir varm bara jag tänker på det!
När jag och min man träffade ett par på gatan så drog kvinnan sig bakåt och "försvann". Hon vill inte bli uppmärksammad. JAG kunde tilltala henne men det ansågs inte propert att min man gjorde det. Männen förde talan utåt och kvinnan bestämmde i hemmen. Olika seder. Om en kvinna inte var sedlig var det en skam för mannen. Med tiden var jag också tyst när vi möte andra - det var lättare så.
Om en man blir inbjuden att komma hem till en arbetskamrat var det underförstådd att endast HAN var inbjuden. Kvinnorna kunde också hänga med men man fick fråga om inbjudan inkluderade dem för det var ingen självklarhet. De inbjudna kvinnorna satt i ett rum för sig.
Gick en kvinna ut i ett linne och shorts var hon "naken" och ibland kunde barn hon mötte på gatan kasta sten på "horan".

Så man undvik mycket problem med att anpassa sig.