Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587
Mina broccoliplantor är mycket stora, odlade i odlingstunnel med väv för att slippa kålfjärilens ägg och larver. Men varför blir skörden så liten? Jag har 7 plantor och har skördat 3 små toppskott och det ser inte ut att bli mer.
Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
Jag har råkat ut för samma sak som du Rosita. Ett år fick jag inget toppskott alls. Hade väv över och frågan är om det kan vara en nackdel. Nu har jag bytt sort till en som heter Fiesta och kört utan väv. Förra året fick jag enorma huvuden. 20-25 cm i diameter. Då hade jag satt dem väldigt sent och skördade nog först i oktober. Har samma sort i år men nu är de inte lika stora. Läste dock att broccoli behöver vattnas noga om det är torrt när de skall bilda huvudskottet. Jag hade vattnat för lite i år och det såg inte bra ut alls. Vattnade då noga och täckte jorden med halm. Då börjde huvudena växa och bli större. Nästa år skall jag blanda ner naturgödsel och sedan täcka redan från början och se till att jorden är ordentligt fuktig när antydan till knopp syns så får vi se. Skall sätta en andra omgång som får växa under hösten också.