Det blir en Wachtel igen. Har varit och kollat på apporteringen som jag höll på med när jag hade min golden för många år sedan.
Wachtelns alla provmoment gör att man har sysselsättning hela året. Jag är så förtjust i odjuret vi har nu. Men maken vill ju hålla träningen för sig själv, även om jag skulle kunna vara mycket bättre än honom på just apportmomentet.
Så nu skall jag ta ett år och förbereda mig. Skall gå på kurser utan hund för att lättare kunna lägga upp en utbildningsplan. Det kan ta tid att hitta den valp jag vill ha också. Jag vill inte ha någon ny förrän nästa sommar eftersom vår nuvarande lilla behöver bli i alla fall två år.
Men jag gläder mig åt det hela i alla fall. Just nu har jag fullt sjå med att vara coach åt maken. Sådana där petitesser som att anmäla sig till prov har han liksom glömt.
Fast de tog ett förstapris med HP i viltspår i helgen i öppen klass. Det var roligt. VI har inte fått protokollet ännu så vi vet inte med hur många poäng men hon var kanonduktig. Ändå så har vi inte gått mer är ungeför femton spår men hon har visat sådan säkerhet i spåret att vi tyckte hon var färdig.
Nu när jag beslutat mig för att köpa en egen hund så känns det äntligen som om sorgen efter hästarna börjar vika undan lite. Det känns så bra att ha tagit beslutet i alla fall.
Nu skall jag gå och välja och vraka, förbereda mig noga och suga på karamellen lite grand.