CITAT (Susanna @ 17-08-2003, 21:24)
Tack Cilla! Det här var spännande att läsa, jag strövar ju i denna skog flera gånger per dag, när jag är ute med min hund!! Och flera gånger har jag funderat på hur all denna tall spridit sig i sanddynerna.
Jag lärde mig i somras att längs närapå hela Skånes kuster växte tidigare djupa lövskogar ända ned till vattnet. På 1800-talet högg man ned enorma mängder till ved, industri mm. Ingen trodde att det skulle få stora effekter för det mänskliga livet (precis som i vissa områden idag... hrm).
Erosionen blev snabb när sanden inte berikades av fallande löv, som blev humus som fick nytt att växa och hålla samman marken med rötterna. Havet spolade bort stora mängder mark och vinden piskade in sand över land. Dynerna flyttades fram och tillbaka över land och stora delar mark gick inte att bruka. Det blev sådana problem att kungen kände sig nödsakad att agera. Och så kom hans krav på bönderna att så tallfrö i sanden.
Det skulle vara intressant att veta varför just tall valdes och inte lövskog som växte där förut.
Att preparera ett träd för bonsaitillvaro är en konst. Svenska bonsaisällskapet hjälper gärna nybörjare och nås på hemsidan här:
Bonsaisällskapet