CITAT (MrNorth @ 31-07-2006, 00:00)
Dock är det åter igen intressant att reflektera lite över pedofilins natur... att den i mångt och mycket går att jämföras med övriga sexuella läggningar, hetero, homo, bi... Dock är ju alla överens om att just pedofilin är brottslig och inte får förekomma i ett "civiliserat" samhälle. Men ingen här tror jag skulle komma på tanken att banka ner en homosexuell kille som kysser en annan kille. Inte nu idag iaf, men för 20-30 år sedan så var det nog betydligt vanligare, tyvärr.
well, inte vill jag gå så långt att jämföra pedofili med de erkända sexuella läggningarna. varför? jo eftersom hetero, bi och homo handlar om folk i samma ålder medan pedofili är en vuxen+ett barn. vilket jag anser gör att det aldrig går att kalla pedofili en läggning. däremot är det en störning som jag har svårt att tro att en person någonsin kan bli "botad" ifrån.
förresten en annan anledning till att jag inte skulle använda pedofili i samma grupp som de sexuella läggningarna är just sex, folk stirrar sig blinda och tror att det handlar om sex när det egentligen handlar om MAKT.
jag har läst på forum där pedofiler har skrivit och de vill alla tro att barnen är med på det och att det är ett jämlikt, sunt förhållande mellan 2 individer och att barnen sedan mår dåligt beror på att omgivningen ställer krav på att de ska göra det eller att barnen har varit med om saker sedan som det går att "skylla" den psykiska ohälsan på.
många människor reagerar inte på otäckt som händer eftersom de flesta vill behålla sina illusioner om det "trygga" samhället.
just sexuella övergrepp är något som sker mer än vad de flesta vill tro. majoriteten av fall kommer aldrig ut eftersom barnen skuldbelägger sig själva.
folk överlag har svårare att vilja läsa tecknen i sina närmaste kretsar för att sedan reagera än att läsa om fall som händer långt från sitt eget liv och sedan skriva på en protestlista.