Hej igen!
Ni som kanske läst lite publikationer och skrifter angående pedofili vet kanske att sett ur en pedofils ögon så är allt det som han gör mot sitt "offer" handlingar utav kärlek mot denne. Sett ur hans synvinkel så gör han något gott, och han ser andra pedofiler som "monster", som inte alls är som honom själv. Ur hans synvinkel så är ju barnet lyckligt i hans våld, lycklig av den kärlek han ger. Och ofta uppfattar dessa individer sig väldigt missförstådda av samhället. Han har exempelvis väldigt svårt att förstå att hans handligar kan uppfattas som olagliga eller brottsliga. Han ser det som att det han gör är detsamma som jag gör med min flickvän (när vi blir på det humöret

), skänker varandra ömsesidig kärlek och njutning.
Så därav är ju ett av samhällets stora problem, att bota någon som tror sig vara frisk som en nötkärna. Och detta tror han just pga sin olyckliga sexuella läggning som har fått honom att behandla barn som du o jag behandlar våra sambos, flickvänner etc. Att han sedan inte kan ragga på krogen eller på nån datingsajt för att hitta sina "partners" utan istället håller sig till barnomsorgsverksamhet, lekplatser, internet etc är inget "onaturligt" för honom.
Jämför med en tjuv eller hustrumisshandlare som förmodligen är väl medvetna om att de utför en brottslig handling men inte kunde behärska sig pga att de var påverkade av något eller behövde knarkpengar desperat. De kan förmodligen i en rättegång förstå det brott de döms för. Så är det icke för pedofiler (undantag finns alltid såklart). Och har man läst lite psykologi så när det gäller olika sinnesstörningar så brukar man generellt säga att om man är förmögen att ställa sig själv frågan "är jag verkligen pedofil/etc" då är man förmodligen inte det. En "riktig" pedofil ifrågasätter aldrig det han gör...
Evgeni:
Jag lovar, dagens föräldrar är så naiva. Det visar iaf de studier jag har tagit del i då jag jobbade med it-säkerhet. Det var baserat på intervjuer med barn/föräldrar och alla talade ett tydligt språk. Föräldrar vet inte ett skit om vad deras barn gör på internet (ursäkta språket). Tänk er själva... hur var det förr när vi växte upp? Porrbilder fanns i nån obskyr porrbutik på hörnan, eller den ökända heta linjen som man aldrig vågade ringa för det syntes på telefonräkningen. Dvs väldigt svåråtkomligt för barn. Idag räcker det att sätta sig vid datorn, kolla så föräldrarna inte ser nåt (vilket är väldigt enkelt då många har datorn på sitt rum o kan låsa dörrn) och gå till google och skriva vad fanken man vill som har en sexuell anspelning, och några klick senare så finns bilder, filmer osv. Och dagens barn är verkligen inga dumbommar när det gäller att veta hur man använder internet...
Att det sedan är hur enkelt som helst att radera sina "bevis" för eventuella snokande föräldrar gör det hela ännu svårare. Jag har studerat vissa av de produkter som finsn för att kunna "låsa" datorn för porrsajter osv men de är vädligt rudimentära och hyfsat enkla att smita runt. Funkar kanske för 10åringar men inte mycket mera.
Tja, det är denna verklighet som vi har skapat till våra barn. Och när mina barn växer upp så kan jag garantera att jag tar alla möjliga säkerhetsåtgärder som finns att tillgå för att han/hon skall skyddas från den hemska värld som internet innebär för ett barn. Självklart finns det nyttiga saker också på internet, men det finns inget sätt att dra en gräns för det ena eller det andra. Möjligtvis om flera finfördelade domäner kommer, samt något sätt att göra så att du inte är anonym genom nån slags it-legitimation. Men allt tyder på att detta tar tid...
urk, ännu ett för långt inlägg, men detta ämnet kan man debattera hur länge som helst.
Och för att återgå till ämnet

Det är aldrig bra att någon går fri, speciellt inte på grund av sin ålder. För den kommer inte att hindra honom att begå fler brott. Samhället måste skyddas från dessa människorna. Det är inget snack om saken.
Jag har delade meningar om detta med att publicera bilder på brottslingar oavsett vad de är dömda för. För till vilken nytta gör det? I deras straffregister står det vad de är dömda för. Jag bor i ett villaområde och jag vet inte om jag skulle må bättre av att veta att snubben som bor två hus bort har dömts för sexuella övergrepp på en 7åring... förmodligen inte.
VÄLDIGT svåra frågor detta... o inget man löser över en kafferast. Men diskussioner och kommunikation är alltid nyttigt
ha det bra - och övertyga era nära o kära att använda internet med förstånd
/henrik