Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nu är det dags igen..., Rosor, tips och kommentarer önskas
          mulle
          Inlägg 27-07-2006, 17:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Tänk att det hela tiden ska gå så här.... rolleyes.gif

I våras gjorde jag om f.d. hönsgården till ett urläckert rum, visionen var en fransk potagér och avsikten var absolut och ärligt att där skulle bo grönsaker och ingenting annat.
          Jag lät svetsa 4 större trianglar av tjock plåt, benen är 175 cm, och 4 något mindre med ben som är 125 cm.
          Trianglarnna är lagda så att de bildar 4 kvadrater, mellan och runt dem har jag lagt grus och hela härligheten kringgärdas av ett lågt staket av armeringsnät. Där skulle ärterna klättra...
          Vid ingången har min man byggt en port av stolpar och armeringsnät. Där skulle humlen frodas....

I år har jag odlat grönsaker. Men varje gång jag har gått dit för att skörda eller vattna har jag känt på mig att något är fel...
          För några dagar sedan kom jag på vad det är:
          Platsen är alldeles för ljuvlig för grönsaker. Ut med dem och in med rosor.
          Förståssss!!!! tongue.gif biggrin.gif wub.gif

Jag har redan mina rosa och röda rosensnår och rabatter. Nu vill jag ha en doftande sinnenas hörna i gula nyanser och vitt.

Den kringärdande blivande häcken är redan beställd från Flora Linnea, det blir Agnes.
          Vid ingången har jag bestämt mig för en Rosa Helenae Hybrid som, om jag har förstått det rätt, är härdig och kraftigt växande. Och doftar.

Men sedan?

I de stora trianglarna funderar jag på Aicha...
          I de mindre på Golden Celebration eller Graham Thomas...
          Eller någon vit, doftande, gärna långtidsblommande, tålig och frisk lägre buske.

Tror ni på detta, ni forumets härliga rosexperter? Kommer de rosor jag funderar på att bilda en trevlig helhet?

Mulle

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mulle
          Inlägg 02-08-2006, 06:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Nu har jag sett Agnes "live" och jag kan nog leva med bladen, så farliga var de väl inte...

Tolkade jag dig rätt, Kerstin, att Goldbusch, JP Connell och Boule de Neige ryms i en och samma triangel? Det kom ju ingen protest...
          Och iiik med ett beundrande tonfall gäller också för Goldbuschen - LJUVLIG!!!

Jag har gång på gång återvänt till dina rosbilder, Kajsa - vilken underbar samling du har!
          Rhapsody in Blue - har din digitalkamera återgett färgen korrekt? (Jag frågar eftersom min egen kamera är dålig på just blå och blålila nyanser)
          Är det en trevlig och frisk ros att ha att göra med? Doftar den?
          Den kunde nämligen bli just den "kontrastros" som jag funderar på att eventuellt behövs. I så fall blir det den i stället för Boule de Neige.
          Eller bara den och Goldbuschen...

???

Mulle

Citera

Inlägg i den här tråden
          mulle   Nu är det dags igen...   27-07-2006, 17:59
          kerstin z5-6   hehe.... jojo ... Goldbush,Rubiginosa, buskros bil...   27-07-2006, 20:50
          Kajsa   Det blir nog vackert och i en f.d hönsgård är det ...   27-07-2006, 22:59
          mulle   :wub: Vilka trevliga tips och underbara bilder. N...   28-07-2006, 16:48
          mulle   Jag har funderat och funderat och försökt kombiner...   31-07-2006, 10:20
          kerstin z5-6   iiiik ... rusar ut med kameran å fotar miin goldbu...   31-07-2006, 11:23
          mulle   :D :D :D Det ante mig väl att det var något j...   31-07-2006, 11:32
          kerstin z5-6   http://www.odla.nu/album/data/kerstin/1863_p53891....   31-07-2006, 20:32
          lilla mamma   smittar detta måntro... Vilka bilder och vilka und...   01-08-2006, 12:19
          kerstin z5-6   :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:   01-08-2006, 16:25
          kerstin z5-6   Jag tror det kan gå med de tre -osäker på storleke...   03-08-2006, 13:01
          Kajsa   Här har du en nytagen bild av Rhapsody in Blue ht...   03-08-2006, 19:38
          mulle   Det blev ju inte alls lätt, detta... Men nu har j...   07-08-2006, 10:41
          mulle   Nu kom de, nu kom de, nu kom de!!!...   20-10-2006, 20:22
          kerstin z5-6   kul ! Du tar väl foton i sommar ? Känner på me...   20-10-2006, 20:52
          ewa zon 3   Man blir som ett litet barn på julafton :wub: Mi...   22-10-2006, 11:16
          Kajsa   Det kommer bli vackert i sommar flickor. Visst är ...   22-10-2006, 13:57
          mulle   Nu finns det bilder på det lilla nya "rosarie...   27-10-2006, 20:17

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 06:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon