CITAT (Tezzla @ 02-08-2006, 13:16)
Inte våga vara sambo? Det är bara att skriva ett testamente så kan man reglera vad som sker efter någon av parterna gått bort. Extra viktigt är detta om det finns barn med i bilden som inte är gemensamma. Jag och sambon har skrivit testamente och jag har mitt på det torra ifall sambon skulle trilla av pinnen.
Hur pass säker är du på detta?
Har ni ett hus och äger hälften var så om din sambo avlider då är ju halva huset hans och hans barns eller föräldrar ärver. Han kan inte testamentera bort det till dig enbart så sa de till oss i alla fall.
Visserligen har vi särkullbarn som det heter. Men skulle min sambo gå bort så ärver hans son halva huset och bohaget m.m. Min sambo kan aldrig testamentera det till mig om vi inte gifter oss. Skulle vi gifta oss kan han bara testamentera sin halva halva till mig och andra halvan ska hans son ha. Det går aldrig att göra bröstarvingar arvslösa och jag tror inte det går att göra föräldrar, syskon eller syskonbarn arvslösa heller om ni inte har gemensamma barn för då ärver ju det fört och främst.