Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> bler så irrterad, när människor inte vet vad dom snackarom
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-08-2006, 22:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hejsan
          man läser i trädgårdsböcker å krukväxt böcker om Subtropiskt klimat
          och hur jordens klimat är
          och att växer inte tål kyla
          många av dom är helt ut å har ingen aning om vad dom skriver

jag läste nåt roligt i en krukväxtbok att finbladig dadelpalm inte klara temp under +17c . min som jag har har varit med om frost ner till -1c å den har nu denna sommaren frodas utan några frost skador på äldre blad

men tillbaka nu vad jag menar

tropiskt klimat är där det är mycket fukt .
          på vintern är tempen som lägst +15c med fukt på 90 till 100% men där finns både torr del å inte .
          det har dom flesta rätt på .

subtropiskt klimat är det som kommer efter tropiskt klimat och har plus på vintern ca3-5c med torrt på sommaren å regnit på vintern .
          så långt har dom flesta som skriver böcker rätt .

men sen här

finns det även medelhavsklimat det är kallare å kommer efter subtropiskt klimat men är samma klimat bara kallare . medelhavsklimat kan man hitta även i kalifornien,afrika, Chile, Australien i olika delar .
          där är torrt på sommaren oftast hett . vintern har en temp på -1c till -12c och kan vara torr eller blöt beroende var man är där kan förekomma snö även är ljuset strakt på vintern .

Varmtemperat klimat ÄR inte tropikst detta klimat är likt medelhavsklimat oftast en temp på vintern -3c -12c å ljuset är svagt på vintern även kan det vara snörikt eller inte alls . man kan säga det är en blaning mellan medelhavsklimat å temperat , skanör å trelleborg har varmtemperatklimat medans norra skåne har temperatklimat

Tempererat klimat är vårt eget klimat sommaren är sval å vintern snörik å en temp på -12c till -40c .

som ni ser är inte klimatet så värst varmnt i medelhavet men man kna även säga att varma zoner i medelhavet får kankse bara +5c men kan en rälig vinter få -1c . det ända varma klimat är tropiskt men då ska jag inte säga varmnt så utan det är väldigt varmnt jag tycker inte plus 5 är varmnt .

därav kan man säga växter är rätt tåliga när det kommer mot kyla . inte alla många tropiska växter klara bara +15c . men dom flesta krukväxter som säljs klara ner till +5c många av dom frost till hårdfrost . men inte alla växter men många

så detta är detta jag menar att många inte kan å tror växter som bergpalm eller fikus dör vid en temp på +10c men det gör dom inte eller som clivia den klara frost eller afrikanks blålija kan man ha på friland i zon 1-2 m.m.

så skönt å få detta skrivet för har haft det inne länge

så vad tycker ni jag har kankse fel i nåt men jag är rättsäker på min sak om detta i temp

wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-08-2006, 08:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Förstår att du haft mycket inom dig att skriva av. rolleyes.gif

Oftast är växter mycket mer toleranta i temperaturhänseende än vad som står i böcker, däremot är dom anpassade till ett visst temperaturspann där dom växer bäst. En tropisk växt klarar sig säkert ner mot fryspunkten utan problem men om den genomsnittliga tempen är för låg slutar den växa och dör så småningom. Flyttar man en fjällbjörk till tropikerna växer den säkert där ett tag men till slut växer den ihjäl sig.

Varför det står så som du skriver i böcker är ett kapitel för sig. Förmodligen är det för att författaren skall skydda sig mot klagomål. Skriver han/hon att en dadelpalm klarar temperaturer ner mot och under fryspunkten, det gör den för det kan bli kallt i öknen på natten, finns det säkert nåt nöt som försöker odla dom här i Sverige året runt på friland. laugh.gif

Sen är det som du skriver också skillnad på olika luftfuktighet. Våt kyla är farligare för växter än torr kyla.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon