CITAT (Bettson @ 03-08-2006, 11:38)
CITAT (Rossi @ 03-08-2006, 07:26)
CITAT (Tezzla @ 02-08-2006, 23:29)
CITAT (grycken @ 02-08-2006, 23:14)
Laglotten är väl bara hälften av sambons halva hus. Resten kan din sambo testamentera till vem han vill.
Precis! Laglotten kan man aldrig testamentera bort, men restreande del kan man göra vad man vill med. Jag har rätt att bo kvar i vårt gemensamm hus i fall sambon skulle gå bort. Hans barn kan inte peta mig härifrån med annat än att jag själv trillar av pinnen.
Om du har råd att lösa ut dem vill säga. Du måste ju betala deras del av arvet och har du inga reda kontanter kanske du måste sälja huset för att de ska få ut sin lott.
Det är väl i det läget när det finns särkullsbarn som man tar typ en försäkring som gör att man har råd att läsa ut särkullsbarnet och slipper att sälja huset.
Något som de flests glämmer bort.
Speciellt viktigt om man har ett företag tillsammans som man lever på.Om man inte täckt upp detta med livförsäkring där man är förmånstagare där beloppet räcker för att lösa ut särkullsbarn, så har man förutom att man mist sin make även mist sitt leverbröd som man skall försörja flera barn med.
Japp, man måste försäkra sig för att vara på den säkra sidan.

Men oj så många som glömmer bort/struntar i den biten. Speciellt idag när många har barn med mer än en partner och det kan bli hur komplicerade konstellationer som helst.