Bor du i Stockholmsområdet? Vi har köpt jord av Älvsjö Jord & Maskin. De säljer matjord och fyllnadsjord, och det är självklart MATJORD du ska ha. (Absolut inte fyllnadsjord eller någon odefinerad kvalitet.) Den kostade 3600 kr för 12 m3, men möjligen kan man köpa halva mängden, för de hade två "kassetter" i lastbilen, med 6 m3 i varje.
Jorden ska vara ogräsrensad. Fråga mig inte hur de gör det haha, men denna firma sa att den var fri från ogräsfrön och det var den! Den jord vi köpte var också grundgödslad.
Denna matjorden var av fin kvalitet, och vi har inte ångrat oss.
Annars kan man ju fylla på med gödsel i stället i trädgårdslandet för att förbättra jorden. Vi använde vår köpta jord till nyanlagda rabatter, men har man redan jord så kanske det är bättre att bara tillföra mer organiskt material i form av gödsel/kompost/halm etc? Jag tror inte det är dyrare att köpa ett lass stallgödsel än att köpa jord, men i skrivande stund har jag tyvärr glömt vad vi betalade för vårt lass i våras.
Vad gäller om man ska ha jordfräs får du hoppas på att någon odlare av köksväxter svarar dig. De flesta verkar ju blanda ner gödsel/jord på något sätt i alla fall. Själv tänker jag så mycket i "lasagna gardening" -termer, och då lägger man bara olika organiska material i lager ovanpå varandra utan att blanda, och odlar direkt i "lasagnen", men då måste man väl vara lite inne på den metoden antar jag.
--------------------
OlgaK zon II
|