Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köpa jord?, -Vilken kvalitet?
          Tobb
          Inlägg 29-07-2006, 22:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Jag fundera på om man skulle ta och köpa lite jord, typ 4-5 kubik(?) för att blanda i trädgårdslandet, den delen är ca 8x5. Vilken kvalitet ska man köpa och är det bästa att lägga på jorden och sedan köra med en jordfräs? Hur mycket kostar jorden per kubik? Och vilken kvalitet ska man leta efter?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          olgak
          Inlägg 03-08-2006, 11:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Bor du i Stockholmsområdet? Vi har köpt jord av Älvsjö Jord & Maskin. De säljer matjord och fyllnadsjord, och det är självklart MATJORD du ska ha. (Absolut inte fyllnadsjord eller någon odefinerad kvalitet.) Den kostade 3600 kr för 12 m3, men möjligen kan man köpa halva mängden, för de hade två "kassetter" i lastbilen, med 6 m3 i varje.

Jorden ska vara ogräsrensad. Fråga mig inte hur de gör det haha, men denna firma sa att den var fri från ogräsfrön och det var den! Den jord vi köpte var också grundgödslad.

Denna matjorden var av fin kvalitet, och vi har inte ångrat oss.

Annars kan man ju fylla på med gödsel i stället i trädgårdslandet för att förbättra jorden. Vi använde vår köpta jord till nyanlagda rabatter, men har man redan jord så kanske det är bättre att bara tillföra mer organiskt material i form av gödsel/kompost/halm etc? Jag tror inte det är dyrare att köpa ett lass stallgödsel än att köpa jord, men i skrivande stund har jag tyvärr glömt vad vi betalade för vårt lass i våras.

Vad gäller om man ska ha jordfräs får du hoppas på att någon odlare av köksväxter svarar dig. De flesta verkar ju blanda ner gödsel/jord på något sätt i alla fall. Själv tänker jag så mycket i "lasagna gardening" -termer, och då lägger man bara olika organiska material i lager ovanpå varandra utan att blanda, och odlar direkt i "lasagnen", men då måste man väl vara lite inne på den metoden antar jag.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 17:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon