CITAT (Leia @ 03-08-2006, 18:51)
Just nu är vi så arga på "muppen"

Han biter aldeless för hårt på vår pojke när han blir busig. Nyss högg han honom i armbågen så det började blöda. Han är inte arg, utan så busig att han lixom inte kan stoppa sig själv, det bara slår över i hjärnan på honom verkar det som. Ju´argare man blir på honom desto mer uppjagad blir han.
Bästa sättet att lugna honom är att hålla honom lugnt på rygg tills han slappnar av. Mig har han inte alls det här beteendet mot. Mot Max hela tiden och mot sambon så fort jag går ut (när katten är borta dansar råttorna på bordet eller?)
Hur som helst har ni några tips på hur vi ska få honom att förstå att han biter för hårt?
Sitter nog i kroppsspråket, kanske finns det lite kampvilja också som slår över.
Är det kampvilja så sluta kampas med trasor, pinnar och annat. Det får komma tillbaka senare. Kampar sambon med honom kanske? Jag bara undrar för de flesta män gör ju gärna det. Livliga valpar behöver ingen kamplek alls. De har kamplust så det räcker.
När det gäller Max så är det nog kroppsspråket. Dåren har säkert tagit lite för hårt i Max och han är rädd att det skall göra ont. Så tar han upp armarna över huvudet vilket stimulerar valpen till att hoppa och småleka vilket också kan slå över i kamp. Försök att lära Max att inte dra upp armarna.
Om ni bitleker med honom så sluta med det. BIter han i er så säg lite upphetsat aj, aj , aj och tystna omedelbart när han släpper. Beröm med Lågt(mörkt) tonläge och tala om att han är en fin hund. VIll han bita igen så är det aj, aj aj i lite högre trimmad röst.
Börja sysselsätta skallen. Lägg små¨spår i trädgården med typ skinkbitar och så. GÖr det svårare och svårare. Göm prylar och låt honom använda skallen. Börja gå i koppel och se till att han får göra nya saker han inte varit med om förut. Sånt sliter på en valpskalle.
Och gudarna skall veta att de behäver slitas ut innan man själv är utsliten