CITAT (Leia @ 03-08-2006, 19:25)
Kampa lekar är redan från början förbjudetet hos oss även pinn lekar. Han får leka med pinnar själv, men vi kastar inte åt honom (samma sak med bollar, han får leka själv men vi står inte och kastar åt honom)och vi kampar inte om pinnen.
Vi har nämligen lärt oss av misstagen. vår första valp som vi skaffade för ca 10 år sedan gjorde vi en del sådana misstag med och hon blev både "pinn, boll och kampa idiot" Därför har det varit regler som blev satta redan innan den här hunden kom hem vad det gällde sådana lekar. Släktingar och vänner tycker nog att vi är lite väl hårda som inte låter Max leka som han vill med valpen, men det bryr vi oss inte om. Med denna hunden säger jag även ifrån till utomstående om de börjar med lekar som vi har bestämt inte får förekomma (åtminstonne inte till en början).
Kropps språket tror jag absolut påverkar. Max är ju 6 år, typisk ålder då armar och ben växer mycket. En 6 åring har inte full kontroll på kroppen. Han går lite klampigt och har yviga armrörelser.
Varför han är så ettrig på sambon förstår jag dock inte, för han har absolut inte kampat med honom. Däremot blir han "argare" än jag när dino biter, kanske triggar det hunden?
Verkar vara tidernas tuffing.
Jag har hört talas om att det finns hundar som direkt utmanar dig om du blir arg och i valpens ögon utmanar till strid. Då kan tydligen belöningsmetoden rätt utförd vara till hjälp.
Småfegisar kan också verka som riktiga stridisar med de brukar ge sig fort när de blir tillsagda.
Du gör helt rätt som säger ifrån även till utomstående. Stå på dig. Men om jag vore som dig så skulle jag ta kontakt med en valpkursinstruktör redan nu och ta en liten privatlektion så ni klarar er i väntan på valpkursen.
Det kan vara väl investerade hundralappar. Proffs är proffs och de tar betalt för att de kan och vet mera än vi andra dödliga. De kan ganska lätt bedöma om det är är en verklig stridis du har eller en livlig liten fegis.
Man kan bli verkligt överaskad av vad de säger. OCh du behäver deras kunskap för att välja väg.