CITAT (AnitaGg @ 05-08-2006, 08:06)
CITAT (Leia @ 04-08-2006, 21:18)
CITAT (AnitaGg @ 04-08-2006, 19:13)
Jag kom på en annan idé idag.
Om man tänker sig en valpkull, så busar ju valparna och biter varandra ganska ordentligt hårt faktiskt.
Den valp som blir biten piper/skriker till den andra slutar bita.
Kanske kan man använda sig av samma metod med din son.
Det är ju aldrig fel att tala med hundar på hundar vis

Vi har redan kört den varianten, fick tips om det av en boxer uppfödare som jag känner lite ytligt. Med blandade resultat, det beror på hur pass uppjagat busig Dino är för stunden om han reagerar på det tjutet.
Tack för alla tips! Skriv gärna fler om ni kommer på något!

Jo, risken finns ju alltid att det får motsatt verkan.
Att "pipet" i stället blir tändvätska för mera bus
Det kanske är så att det är du i egenskap av "arga tiken" måste gå in och helt enkelt lyfta bort valpen.
Fast det gör du väl säkert redan

Jag är den arga tiken personifierad hela tiden!
Allvarligt talat så har jag märkt att när han är som värst busig så triggar det honom bara när man blir ordentligt arg. Jag har provat det mesta känns det som, från att vara ganska hård och härma hundbeteende(tex ta över nacken, lägga på rygg, morra och hålla kvar tills han slappnar av) till mer avledande manövrar som att stoppa in leksaker eller ben i munnen istället, för att avleda och visa vad som är ok att bita i.
Uppfödaren sa när vi hämtade honom att de flesta valpar som kommer tillbaka till uppfödarna är i åldern 3 1/2- 5 månader för det är då de är som jobbigast..... Jösses ska han bli värre än så här tänker vi!
Jag ska erkänna att jag hoppas att han kommer att ha väldigt ont när han byter tänder så att han inte vill bitas då!
Det som känns väldigt frustrerande är att vi har bytt ras bla. pga. att vi ville ha en lugnare hund än en Boxer, Också är han vildare!
Tänker att kanske uppfödaren valde honom till mig just för att jag har vana av Boxer, så hon tänkte att jag därför skulle klara av honom bättre än någon som är helt grön... Vad vet jag? Grundar det bla. på att hon sa vid ett tillfälle att hon tyckte att jag verkade ha "skinn på näsan."