CITAT (Leia @ 07-08-2006, 08:01)
CITAT (Snöflinga @ 06-08-2006, 23:48)
Här är ett tips som kanske låter hårt... men det har faktiskt fungerat på mina hundar, när inget annat hjälpt :huh: EX. Vi hade en hund som var helt besatt av att gnaga på stols och bordsben m.m. (trots tuggben och andra leksaker) Då fick vi tipset att ha en kedjebit el. nyckelknippa till hands och i samma ögonblick som han skulle till att gnaga - kasta kedjan i baken på honom ... inte jättehårt naturligtvis ... men bara så att han förknippade gnagandet med något obehagligt :unsure: Fast det gäller att han inte får se att det är du som kastar den ! Efter några sådana "överraskningar" lät han bli stolsbenen, även när vi var borta -_- Vet inte om du vill praktisera det men det var ett tips i alla fall ...
Jag känner igen metoden. Har inte provat den.Vet inte om man ska använda kastkedja (som det kallas) eller skrammelburkar (som är liknande) på valpar?
Men jag har inget emot metoden. Vitsen är ju´inte att det ska göra ont utan det är ju ljudet/överraskningen som är grejen. Håller med dig om att det kanske låter "hårt" för den som inte är insatt, men detta är en metod som t.o.m hundpsykologer tar till när inget annat hjälper.
Bra att du föreslog det, hade inte tänkt på det själv ännu! Fast jag ska nog "spara" lite på metoden för att se om något annat hjälper först.

Jag har ju umgåtts en del med Memea Mohlin, och hon använder den metoden.
Dock INTE med nycklar/kedja och inte på hunden.
Själva vitsen är som du säger överraskningen och obehaget när man gör nåt förbjudet.
Du kan ta 3 burklock och lägga i en ICA-kasse som du sen knyter ihop.
Sen "klongar" du i golvet.
När hunden visar obehag och vänder sig mot dig (vad hände?

) är det viktigt att du ömkar den = förstärker och bekräftar hundens känsla.
"Stackars, stackars dig så hiiiimla hemskt det var. Kom till matte i stället så gör vi nåt skoj"