Jag tror att topparna frusit in eller klippts bort och att persikan rättat sig efter det - säkrast verkar att skjuta skott lägre ned.
Om man vill ha det så beror på vad man vill med trädet. Det kan lika gärna komma frukt lågt som högt, och flerstammiga köldkänsliga träd klarar sig ofta bättre som helhet än de med endast en topp.
Själv skulle jag behålla det som persikan ger, låta den få plats längs huset (kanske flytta rosen så att den inte skuggas), sätta en gles och väl utstickande spaljé vid husets sidor som jag kunde vika in grenarna mot, ge persikan bredare jordutrymme (flytta långa plankan 20-30 cm ut, se till att den får vatten också om det är taksprång som hndrar regnvatten från att komma ned.... och sedan njuta av goda frukter!
Spaljé för persika bör sitta minst 25 cm utanför väggen för att man ska kunna vika in grenar utan att de kläms och viks. Det är praktiskt att spaljera persika för det gör det lättare att skugga på våren så att den inte blommar för tidigt, om den har tendens till det.
--------------------
|