Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska barn cykla på gatan?
          netaave
          Inlägg 07-08-2006, 22:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi bor på en återvändsgata utan trottoar eller cykelväg. Där gatan slutar finns det cykelvägar och ett stort bilfritt område bl.a. med lekparker.
          Det har flyttat in en ny barnfamilj på vår gata som låter barnen leka och cykla på gatan utan att dom har någon som helst koll på dom. Dom är i förskoleåldern. Det är två hus mellan oss och barnen kan vara utanför oss eller längre ner och föräldrarna är inte ens ute på gatan.
          Nu har mamman i familjen börjat skrika "dämpa" åt oss grannar när vi kör förbi, hon gjorde det åt oss igår, vi körde då exakt 35 km och barnen var inte ens ute.
          Är det meningen att vi grannar ska ta ansvar för deras barn på gatan? Är dom ute så bromsar vi ju naturligtvis ner, det finns dessutom en dagmamma mitt emot dom så det är vi vana att göra.
          Själv har jag alltid varit med mina barn på gatan eller gått iväg till det bilfria området om dom velat cykla som små, det gör alla andra barnfamiljer på gatan också.
          Stämningen börjar bli otrevlig och det jäser i husen.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MrNorth
          Inlägg 08-08-2006, 01:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

På vår gata (villaområde) är alla barn ute och cyklar, spelar boll osv. Och de är i åldrarna 4-10 år. Tror jag är inne på min 4:e eller 5:e tillsägning nu om att "du kör lite för fort", trots att jag glider förbi i ca 20-30 km/h samt att området är så pass nytt att det inte finns några direkta "faror" exempelvis höga buskar och sånt där barnen kan dölja sig. Ser jag inga barn eller barn som spelar boll inne på nån tomt så blir det väl att man gasar på lite och inte krypkör, men ser jag nåt barn som är ute o cyklar, går med dockvagn etc så saktar jag in och vinkar eller får ögonkontakt med barnet så att man kan passera utan överraskningar.

Men föräldrarna ser ju endast en dåre som kör för fort. De har ju alltid rätt wacko.gif

Senaste incidenten var när en gubbe hade parkerat sin bil och öppnade bildörren mitt framför mig i backen på gatan, då blev jag lite sur då jag fick tvärstanna i backen, och då lade jag i ettan och gasade på lite upp för backen (men körde inte fortare än på tvåans växel), och efter ca 20 meter när jag passerade ett hus där deras ungar spelade boll så sköt en unge bollen så att den kom precis under min bil när jag körde förbi. Jädra unge tänker jag... och förtsatte köra.

När jag kom hem så kom deras pappa bort o "anklagade" mig att köra för fort. När jag talade om vad som hände + att jag indentiferade alla levande människor jag sett (två bollspelande killar på en tomt, 4 vuxna på tomten som stod och pratade, en 4årig flicka med röd dockvagn) för att visa på att jag inte var ouppmärksan, så sa han bara"jaja vi såg ju alla att du körde för fort".

Jaha sa jag, jag har noterat er anmärkning, nu får du ursäkta för jag har handlat o ska plocka upp varorna... för det visade tydligt att det inte gick att diskutera.

Som sagt, sånt här kan bli väldigt infekterat väldigt snabbt. Nästa gång ska jag be om en hastighetsmätning som talar om exakt hur snabbt jag kört... annars kan de gott vända på klacken. För deras uppfattning om hur snabbt det går är faktiskt inte relevant i sammanhanget. Jag har en del uppfattningar om ditten och datten men inte springer jag runt och talar om det för alla inblandade.
          tongue.gif

lycka till med grannsämjan
          /Henrik

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 23:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon