En kille jag kände som hade styv lera han grävde bara upp grässvålen sedan lade han på naturgödsel och sedan täckte han med halm. Sedan fick detta ligga över vintern och sedan sådden han. Mellan raderna fick täckmaterialet ligga kvar och han hade odlingsväv över. Det växte så det knakade och under halmen blev det kolsvart mylla. Jag såg inte hela proceduren och jag kan ha missat någon detalj men titta under marktäckning på denna sida
http://www.fobo.nuPrincipen är att man skall få ett rikt mikroliv och organsikt material som bryts ned i den översta delen av jorden. Det skall vara riktig naturgödsel med en levande process i och inte sådan där säckad gödsel som redan är färdigprocessad och som f ö v ofta innehåller konstgödsel om man läser på säcken (lur tycker jag).
Vill du göra det riktigt enkelt för dig så kanske det räcker att lägga gödseln direkt på gräsmattan och sedan tjockt med halm ovanpå. Tänker prova själv framöver. Det måste dock komma luft till nedbrytingen så man får inte täcka med något tätt. Att gräva ner torv är en kortsiktig lösning. Den försvinner i princip och sedan får man gräva ner mer.