Jag odlar på söderbalkong i zon 5 och då hinner tomaterna sällan bli röda innan hösten kommer. Däremot blir det många fina gröna.
Iår har jag satsat på småväxta mini-tomater och ampeltomater som tycks tåla det blåsiga läget något bättre och är lämpligare för balkonglådor och amplar. Hittils har jag gott om glänsande gröna frukter på dem som nått rätt storlek

Tidigare år har jag bara tagit in klasarna och låtit dem eftermogna på ett fat på köksbordet och det har gått alldelens utmärkt. Nu när jag odlar små sorter kan jag ju faktiskt ta in hela krukan och låta dem växa vidare i fönstret.
Min erfarenhet från tidigare år med tomater är att de större sorterna inte hinner bli stora nog för att smaka bra när de får eftermogna på fat.
Ett annat tips är att söka sorter som mognar tidigt och som tål ett kallt klimat.
Jag har sett sådana sorter både hos Runåbergs fröer och hos Rockdala och har tänkt prova dem nästa år. Sorter härstammande från Ryssland/Sibirien brukar vara bättre lämpade för vårt klimat, åtminståne om man bor i Norrland som jag.