|
Vi har 3 katter, alla lika underbara med olika personligheter.
Men hanen, jagar de andra och "misshandlar" dem flera gånger om dagen. Och man hör hur de skiker av smärta när han kör i klona i dem. (Samt att han markerar innomhus varje gång han kommer åt, trots att han är kastrerad)
De andra katterna är jätterädd för honom och stryker från gömplats till gömplats. De är alla utekatter med kattlucka som de kan gå in genom.
Och nu kommer mitt problem, vad gör man åt det???
Det ska finnas ett medel på djursjukhuset som lugnar katters beteende. (Kommer inte på vad det heter) Felet är bara att han är bara hemma 2 minuter för att äta, sedan går han ut igen... Att göra honom till innekatt är inget alternativ.
Att lämna bort honom är inte heller något alternativ. Bara en fråga: får man avliva en katt hur som helst, eller måste man ha giltliga skäl, som sjukdom, eller ålder för att göra det?
Jag sitter och gråter, för vem har rätt att bestämma att någon annan ska leva eller inte. Men vad ska jag göra istället för att se till att han inte skadar de andra katterna hela tiden?
Han är så kelen, och så glad när han kommer hem att få bli klappad. När han är påväg hem så hörs det lååång väg för han skriker och hoppas att vi ska komma och möta honom så att han kan bli klappad lite tidigare än om han hade behövt gå hela vägen hem. Han följer alltid med ut och går när vi ska någon stans, han kan gå en halvmil utan problem...
Är det någon som har tips på hur man avvänjer katter från att jaga andra katter??? Det räcker inte med att vi säger till honom, för han är så inställd på jakt när han väl sätter igång att inget förmå honom ändra riktning...
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|