Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Exotisk fjäril, Sorry - ingen bild
          Bee
          Inlägg 12-08-2006, 18:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Finns det nån här som är bra på fjärilar? Nu har jag sökt på nätet men orkar inte längre. Oj, vad många olika fjärilar det finns!

Saken är den att i förra veckan när det var så där otroligt varmt satt jag som vanligt ute på altanen under markisen och plötsligt flög det in en vacker fjäril. Tog en stund innan jag hann reagera och att hämta kamera var det inte tal om. Den flög iväg strax över grannens tak. Jag kan inte glömma den. Den var så vacker! Har aldrig sett ngt liknande.

Stor – närmare 8-10 cm på höjden och något kortare på bredden. Svart med gula fläckar. ”Högformad” eller hur jag skall säga. Över- och undervingarna satt ihop, det var bara en inbuktning något nedanför mitten och avslutades nertill i en vacker droppform. Helt underbart vacker!

Vad kan detta vara för fjäril? En exotisk rymling från fjärran eller en helt vanlig svensk fjäril? Nån som har en aning?

Nån på jobbet föreslog sorgmantel men det är det inte, det har jag kollat. Det svarta var utanför det gula. Formen och storleken stämde inte heller med sorgmantel.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          zaaritha
          Inlägg 12-08-2006, 21:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Här finns makaonfjärilar ännu.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon