Om du har ett yrke som kräver heltid och vill jobba med det, så är det kanske svårt att komma tillbaks i lagom takt.
Du har inte lust och möjlighet att sadla om?
Jag är lastbilschaufför och gick i väggen -02. Jag glömde bort vad jag hade varit, vad jag hade för last, vad mina kunder/kollegor hette, vägen var inte rak och jag var så förvirrad.
Det stora felet jag gjorde efter min första sjukskrivning (4 månader) var att gå tillbaks till samma jobb.
Jag skulle antingen ha bytt yrke helt eller i alla fall bytt till en annan form av körning. Det finns ju så många olika att välja på.
Nej, jag började jobba igen 25% och ökade succesivt till 50 och sen 75% för att sen falla tillbaka till 0 i flera omgångar. Så småningom var jag uppe i 100% i hela 8 veckor och så rasade allt igen. Jag kräktes nästan så fort jag såg en lastbil och jag tänkte att jag aldrig mer klättrar upp i en hytt igen.
Nu har jag gått två år helt sjukskriven och bara vilat hjärna och kropp, men samtidigt försökt att komma på ett annat yrke.
Under denna tid har intresset för körningen vaknat till liv och för ett par veckor sen började jag på en reaktiveringskurs för chaufförer.
Denna vecka har jag praktiserat på ett åkeri som kör helt andra grejor än jag gjorde och det är SÅ KUL att jag inte vill gå hem på eftermiddagarna

Men jag har inte "ropat hej än". Jag litar inte riktigt på min hjärna.
Det tar tid och låt det göra det.
Gå gärna och prata med t ex en kurator. Själv tyckte jag det var skit när jag fick en remiss och tänkte: aldrig i livet, men efter varje besök så var jag så mycket mer peppad.
Även om jag är på fötterna igen till iaf 90% (tror jag) så har jag börjat gå igen på samtal.