CITAT (LottaPB @ 14-08-2006, 12:41)
Men det ser lite skumt ut under bladen. Lite som spinn, men jag kan inte hitta de små djuren, bara pyttesmå gula "bollar" som inte rör sig. Vet inte vad det kan vara, men jag misstänker att det är detta som får bladen att gulna och sedan falla. Och så är bladen lite luddigare undertill än vad jag misstänker de ska vara. (Det kommer nya blad direkt, med skott i de gamla bladvecken.)
Jag har funderat på att spruta med Weibulls "Stoppar insekter och mjöldagg", mot mjöldagg, spinn, vitqa flygare och bladlöss. Det ska dock inte sprutas i öppna blommor, så det blir svårt att undvika. Besprutade grönsaker kan ha en bismak, bör sköljas innan förtäring. Innehållsförteckning saknas.
Så nu undrar jag vad jag ska göra. Har ännu inte skördat eftersom frukterna verkar väldigt små, än så länge. Hur vet man när det är dags?
Och vad skulle ni göra i mitt ställe? Kallt vatten i spruta eller Weibulls?
Är det lönt att göra något alls?
Frukterna är klara när höljena skiftat färg mot gult, man kan också vänta tills de börjar falla av. Jag tar mina när de skiftat färg och lossnar lätt.
Jag sprutar aldrig kemikalier på någonting som går att äta, däremot kan det i nödfall hända att jag använder såpvatten.
Har du "det skumma" under många blad, eller skulle du kanske kunna ta bort de blad som ser skumma ut?