Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilket avstånd till syrenhäck?, kombinera rabatt och syren
          linnea-maria
          Inlägg 15-08-2006, 12:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 8 306

Jag har hemskt mycket syrener på min tomt, gamla bondsyrener. I närheten av syrenhäckarna har jag anlagt rabatter, vilket inte var så bra. Bara efter något år så är jorden genomvävd av ett nät av fintrådiga rötter och jorden liknar mest sand. Behöver nästan inte tillägga att blommorna beter sig som om dom växte i en öken.

Är det någon annan som har erfarenhet av syrenhäckar och vilket "säkerhetsavstånd" man kan behöva för att få fina blommor??

--------------------
          kan själv

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          linnea-maria
          Inlägg 16-08-2006, 10:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 8 306

Jag gjorde en rabatt som gränsade mot syrenhäck vid ena kortsidan. Efter ett tag så tyckte jag att blommorna inte såg så pigga ut. När jag gräver i jorden så är det som sand/stoft och det är fullt med fina rottrådar. Förra sommaren bytte jag ut jorden och grävde ner 30 cm höga betongplattor, jag inbillade miga att detta skulle sätta stopp, men icke. det ser likadant ut. En växt verkar dock trivas. Jag har ...jag tror det är porslinshyacint (liknar scilla men med fler blommor och isblå) den blommar fint på våren och sprider sig lite. Jag har även fänrikshjärta där som också blommar fint ända tills början på juli när torkan kommer då försvinner den. Den där vårlöken fick jag av en gammal släkting och där jag grävde upp den så växte den som en matta runt syrenhäcken.

Men det är kanske som Eva säger 1 meter ska man nog ha mellan.
          Jag ska nog göra så jag med för jag börjar ge upp nu, det är inte fint och växterna trivs inte. Jag funderar på att ställa en stor urna med sommarblommor istället, eller kanske pelargoner.... Vi får se.

Det är alltid bra med fler som har samma erfarenheter, vissa saker fungerear inte och då ska man låta bli.

Min mamma har rabatt mot sin måbärshäck och det går jättebra. Är det någon som vet vad mer för sorts häckar man kan använda?

--------------------
          kan själv

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon