Jag har provat i stort sett alla metoder. Kan nog kalla mig proffesionell bantare efter 25 års bantning.
Jag har gjort som alla viktväktare, dietister, aftonbladet vikklubb, och dr Rössner har sagt. Och jag har gjort EXAKT som de säger.
Alla har sagt att jag ätit för lite, vilket jag har gjort för att inte vikten skall explodera.Jag har då kännt mig kraftlös och med alldeles för mycket muskelvärk som diagnosticeras som fibromyalgi. När jag övergått till deras dieter så har jag gått upp 1-2 kg per vecka. Fått rådet att hålla ut, snart vänder det. Rekordet viktökning av bantning var åtta kilo dvs så mycket som jag ökat på ungefär fem år när jag skött mig själv.
Sist av allt har jag provar lågkolhydratmetoden. Nu är jag mätt, mår bra, orkar mera och vikten minskar. Desstuom utan någon större ansträngning.
Jag har återfört fettet i kosten, äter FLERA kalorier än förut, men mycket lägre kolhydratmängd. Allt för att låta kroppen återgå till en lägre (läs normal) insulin-nivå. För det är insulinet som styr hela baletten vid fett-inlagring.
Det är faktiskt inte så enkelt som att intag och uttag av energi styr vikten. Det gör det visserligen, men det är bara halva sanningen. Man måste justera andra saker också.
Dr Rössner resonemang om hallonbåtarna tycker jag visar på arrogans utan dess like. Han pratar fortfarande bara calorier. Att om man skär ner kalori-intaget lägre än vad man gör av med och låter intaget bara bestå av hallonbåtar så skulle man gå ner i vikt. Sanningen är nog så att man genomgår en farlig svält och riskerar brister.
För farao. Då har han inte satt sig in i vad lågkolhydratbantnign innebär. Nämligen att man ersätter en del av kolhydraterna med fett för att minska insulinproduktionen. Då öppnas nämligen dörrarna från fett-deperna så att man kan ta av dom också. Om man då ligger några hundra calorier under sin förbrukning så tar man av fett-depåerna. Man äter bra protein, man äter grönsaker och man äter det bannlysta fettet.
Dr Rössners kommentar om hallonbåtarna visar bara att han inte ens en gång satt sig in i de andra metoderna.
Enligt Dr Rössner så skall jag nu när jag får ner riskera allehanda sjukdomar. Samma sjukdomar som jag skulle drabbas av pga min övervikt.
Dessutom så ska jag ofelbart drabbas av hjärnskador mm.
Kanske har jag gjort det, för jag tror ju att jag mår bra, har inte kännt mig så här bra på tjugo år. Men som sagt, ifall jag har fått hjärnskador så mår jag kanske dåligt fast jag inte begriper det. Jag är ju inte proffessor, så jag förstår inte så mycket.
Nä, rolig tycker jag inte att han är.
Jag skulle snarare säga att jag i 25 års tid lyssnat till den gubbdj****n har gjort att jag lidit av övervikt tjugofem år i onödan. Därför blir jag förbannad när han sitter och raljerar om sina hallonbåtar.
Nä numera är jag en olydig flicka och gör inte som överheten säger och det går bra.
Sedan är jag den första att påstå att alla överviktiga inte är hjälpta av en viss metod. Övervikt har olika orsaker och skall behandlas därefter.
Nä, nu skall jag inte slösa mera energi på att bli arg på Rössner. Det är han inte värd. Kan i stället berätta att min magkatarr som förföljt mig i 25 år den också, försvann två månader efter att allt rörsocker försvunnit ur kosten.

Känns som ett under.
Nähä, nu skall jag efter morgonpasset på motionscykeln gå ner och äta min bantarfrukost på ägg och bacon, två knäckemackor med smör samt lite gränsaker som pålägg. Den frukosten satte verkligen fart på min viktnedgång.
Tjingeling, ha en bra dag, bantare eller inte bantare.