Full version: Intressant debatt
Sidor: 1, 2
LadyG
Godmorgon Sverige - debatt

Rössner är rolig tongue.gif

laugh.gif
Betty
CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:40)

laugh.gif

Håller med. laugh.gif Dessutom har han rätt i det han säger... tycker jag smile.gif
andersen
Tycker att Rössner har fel, det är många som har gott ner i vikt med GI och tror att det är bra med många olika vägar att gå ner i vikt, på så sätt kan man plocka det som passar varje människa och därmed gå ner i vikt.

Alla människor kan inte springa och jag tror att man inte skall göra det om man lider av fettma.
LadyG
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 16:06)
CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:40)

laugh.gif

Håller med. laugh.gif Dessutom har han rätt i det han säger... tycker jag smile.gif

Ja, han jobbar ju med människor som måste gå ner i vikt pga hälsan så han borde veta.

Tyvärr fick inte författarinnan komma till tals lika mycket som de andra båda, det kanske blir för trångt med tre i debattsoffan?
andersen
En intressant länk som handlar om Rössner Rössner
Betty
Mm, tycker GI-killen fick för mycket plats med tanke på att han inte egentligen hade så mycket att säga... Hade gärna hört mer av författarinnan.
Betty
CITAT (andersen @ 16-08-2006, 15:28)

...som handlar om vad Läkaren Annika Dahlqvists tycker om professor Rössner, i hennes lågkolhydratblogg...
andersen
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 15:36)

...som handlar om vad Läkaren Annika Dahlqvists tycker om professor Rössner, i hennes lågkolhydratblogg...

Ja och hon tycker inte som Rössner.och det gör inte jag heller utan skall man gå ner i vikt så enl mej så skall man först titta på vad man äter= man blir som man äter, och motionera i lungn takt.
LadyG
Hon lyckas inte prestera en enda länk till någon studie på stödjer hennes påståenden, trots att hon ivrigt refererar till studier som gjorts. Jag vill gärna se dem.

Jag tror faktiskt att folk rör sig mindre nu är förr, och att det har en tydlig koppling till att vi blir tyngre och tyngre. Det i kombination med sämre matvanor nu = viktuppgång.

Dessutom ska man skilja på GI och GI-metoden (dvs Glykemiskt index och Lauritzons kassa-ko).

GI (kombinerat med GL) är ett utmärkt sätt att vara på sin vakt mot fett- och sockerfällorna som får folk att gå upp i vikt. Men att tro att Lauritzon basunerar ut GI-metoden för något annat än egen vinnings skull är naivt. Lauritzon pratar vitt och brett om sig själv som överviktig, men han var bara lätt överviktig tidigare. Han har ingen utbildning som kostrådgivare eller dietist f ö, han är civilekonom.

Alltså, ät gärna nyttigt och enligt GI-tabellerna men betala inte Lauritzon pengar för att tala om för er vad som är nyttigt när det är så enkelt att räkna ut själv. Som en annan dietist sagt "GI-metoden är bara ett omständigt sätt att säga att mörkt bröd är nyttigare än ljust.".

rolleyes.gif
*Felix matte*
Rössner kan nog sin sak smile.gif

Jag tror att nutidens alla Light-produkter är en av orsakerna till övervikt och fetma
plus (ofta) stillasittande arbete och lika stillasittande fritid.

Naturliga produkter i lagom dos samt röra på sig, det tror jag är nykeln till
"lagom" vikt om det nu inte handlar om sjukdom.

Ang. motion...man behöver inte jogga eller springa, det går lika bra att promenera eller trampa motionscykel, träna styrke mm mm ... huvudsaken är att man gör av med fler kalorier än man fått i sig... precis som Rössner säger. smile.gif

Som sagt... så tror jag. smile.gif
LadyG
CITAT (Felix matte @ 16-08-2006, 17:05)

Jag tror att nutidens alla Light-produkter är en av orsakerna till övervikt och fetma

Ang. motion...man behöver inte jogga eller springa, det går lika bra att promenera eller trampa motionscykel, träna styrke mm mm ... huvudsaken är att man gör av med fler kalorier än man fått i sig... precis som Rössner säger. smile.gif

Jag kan bara hålla med smile.gif
birgitek
Av egen erfarenhet så vet jag att man går ner i vikt om man minskar ner kohydratintaget rejält, ökar andelen protein samt väljer kolhydrater med lågt GI.
Birgit Ek
Pirum
Förra hösten refererades i media en undersökning som jämförde dagens matvanor med tiden strax runt andra världskriget. Inte mitt under kriget då...kanske 195x eller 193x...tror på 1955 ca, för det var nog 50 år sedan. Attans att jag inte sparade länkar...för det tänkte jag.

Hur som helst, studien, som jag TROR var svensk...men kan ha varit holländsk...visade att genomsnittsmannen (för data för kvinnor kanske inte fanns 1955, vem vet) idag såklart är tyngre än mannen för 50 år sedan. Även korrigerat för att män idag är en smula längre.

Det som var intressant var att vi för 50 år sedan inte bara åt mer fett, vi åt även mer socker. Antar att det beror på att vi åt mer sylt, mer frukt som äpplen kanske....vet ej...blev förvånad iaf. Trots detta vägde vi alltså mindre. Orsaken till att vi vägde mindre ansågs bero på att de flesta män på den tiden var kroppsarbetare, medan de flesta män idag har fysiskt lätta jobb. (OBS, även fysiskt lätta jobb kan vara slitande, pga enformighet etc)
LadyG
Det låter logiskt, man går ju inte upp i vikt om man rör sig mycket och en skogshuggare gör av med betydligt mer än en datatekniker (som exempel).

Det hade varit kul att se den studien förresten, den lät intressant. smile.gif

Sen kan man enligt både Aftonblaskans dietist och min läkare äta nästan hur mycket frukt och grönt som helst utan att gå upp i vikt. Det är näringstäta livsmedel men de är energifattiga och vi vill ju hamna på energiminus om vi vill gå ner i vikt.

Fast jag vet inte om man åt mer grönt och frukt förr än idag, det kanske man gjorde?
Pirum
Man åt definitivt mer potatis, förmodligen mer äpplen, sen vet jag inte vad gäller övrigt...men man åt säkert mer kålrötter etc. Exotiska livsmedel fanns ju inte i så stor omfattning, men även idag äter vi väl inte sådana i supervolymer direkt. Banan undantaget kanske, men, sådana importerades ju även förr. En anledning till att man åt mer socker och salt förr är kanske att dessa använts vid konservering.

Skulle vara intressant att se en jämförelse av matvanor nu och då smile.gif Mina äldre släktingar äter exempelvis lingonsylt till ungefär ALLT. Och sylten är ju 50% socker eller så.
LadyG
Ja, i köpesylten är det oftast så. Antagligen är det samma för hemgjord sylt. Men jag undrar om man inte använde mer fett i matlagningen också, olja är väl ändå ett ganska modernt påfund här i Sverige?
*Felix matte*
Visst åt man mer potatis.. och rotsaker/grönsaker förr.
Tror faktiskt att vi 40-talister är bland de sista som äter potatis så gott som dagligen...alltså vanlig potatis som vi tvättar , skalar och kokar.
Inte Pommes, fryst klyftpotatis, potatisbullar m.fl förädlade produkter.
Kathy
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 15:36)

Jag har haft envisa debatter med A Dahlqvist på ett forum om fett i maten.
Jag skulle aldrig ens klara av att äta det hon rekommenderar, då sätter magkatarren igång. ( Jag frågade henne då vad hon rekommenderar att man gör då, men hon vidhöll att det var bara att nöta på med hennes fett-diet och vara envis)
Däremot har jag gått ner drygt 25 kg i vikt på min egen metod, dvs äta av allt men inte jämt samt motionera.
Hon menar på att det jag ätit borde inte resultera i viktnedgång, dessutom så pratar hon ganska lite om motionens betydelse.
Precis som LadyG skriver så har hon inte en enda gång lyckats prestera att ta fram länkar till någon studie som stödjer hennes påståenden, vilket är synd eftersom hennes trovärdighet hos Rössner och co inte står så högt. För dem är hon mer en glad amatör i ulltofflor. (det stod skrivet i ett av de mailsvar hon fick för något år sen)
kerstin z5-6
Jag tror som Felix matte light produkter är skräp ... och vi i början 60 slutet 50 talet är också potatis folket ....smile.gif

fö är jag trött på den energi som företrädesvis kvinnor lägger på utsidan ..
blir man lyckligare om man väger mindre helt automatiskt ?
Svar nej
Betty
CITAT (Felix matte @ 16-08-2006, 16:05)

Håller fullständigt med dig! smile.gif
*Felix matte*
Glad att fler håller med om det självklara. wub.gif
Betty
När viktminskningsmetoder kommer på tal bland mina vänner och kollegor så brukar det inte vara så populärt att just jag förespråkar det självklara... rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 23:40)
När viktminskningsmetoder kommer på tal bland mina vänner och kollegor så brukar det inte vara så populärt att just jag förespråkar det självklara... rolleyes.gif

Tror jag det. tongue.gif
Berith
CITAT (Felix matte @ 16-08-2006, 16:05)
Jag tror att nutidens alla Light-produkter är en av orsakerna till övervikt och fetma----

Undrar hur många föräldrar som vet/tänker på det när de ger sina barn t.ex. light-drycker.

Hörde ett program på radion för några veckor sen (P1 tidigt en söndagmorron så jag la inte på minnet vad mannen hette) där en man sa att det är så mycket tillsatser och konstigheter i light-drickorna att de borde stå på affärernas kemikalie-hyllor.
Bettson
Jag har provat i stort sett alla metoder. Kan nog kalla mig proffesionell bantare efter 25 års bantning.

Jag har gjort som alla viktväktare, dietister, aftonbladet vikklubb, och dr Rössner har sagt. Och jag har gjort EXAKT som de säger.

Alla har sagt att jag ätit för lite, vilket jag har gjort för att inte vikten skall explodera.Jag har då kännt mig kraftlös och med alldeles för mycket muskelvärk som diagnosticeras som fibromyalgi. När jag övergått till deras dieter så har jag gått upp 1-2 kg per vecka. Fått rådet att hålla ut, snart vänder det. Rekordet viktökning av bantning var åtta kilo dvs så mycket som jag ökat på ungefär fem år när jag skött mig själv.

Sist av allt har jag provar lågkolhydratmetoden. Nu är jag mätt, mår bra, orkar mera och vikten minskar. Desstuom utan någon större ansträngning.

Jag har återfört fettet i kosten, äter FLERA kalorier än förut, men mycket lägre kolhydratmängd. Allt för att låta kroppen återgå till en lägre (läs normal) insulin-nivå. För det är insulinet som styr hela baletten vid fett-inlagring.

Det är faktiskt inte så enkelt som att intag och uttag av energi styr vikten. Det gör det visserligen, men det är bara halva sanningen. Man måste justera andra saker också.

Dr Rössner resonemang om hallonbåtarna tycker jag visar på arrogans utan dess like. Han pratar fortfarande bara calorier. Att om man skär ner kalori-intaget lägre än vad man gör av med och låter intaget bara bestå av hallonbåtar så skulle man gå ner i vikt. Sanningen är nog så att man genomgår en farlig svält och riskerar brister.

För farao. Då har han inte satt sig in i vad lågkolhydratbantnign innebär. Nämligen att man ersätter en del av kolhydraterna med fett för att minska insulinproduktionen. Då öppnas nämligen dörrarna från fett-deperna så att man kan ta av dom också. Om man då ligger några hundra calorier under sin förbrukning så tar man av fett-depåerna. Man äter bra protein, man äter grönsaker och man äter det bannlysta fettet.

Dr Rössners kommentar om hallonbåtarna visar bara att han inte ens en gång satt sig in i de andra metoderna.

Enligt Dr Rössner så skall jag nu när jag får ner riskera allehanda sjukdomar. Samma sjukdomar som jag skulle drabbas av pga min övervikt.
Dessutom så ska jag ofelbart drabbas av hjärnskador mm.

Kanske har jag gjort det, för jag tror ju att jag mår bra, har inte kännt mig så här bra på tjugo år. Men som sagt, ifall jag har fått hjärnskador så mår jag kanske dåligt fast jag inte begriper det. Jag är ju inte proffessor, så jag förstår inte så mycket.

Nä, rolig tycker jag inte att han är. mad.gif

Jag skulle snarare säga att jag i 25 års tid lyssnat till den gubbdj****n har gjort att jag lidit av övervikt tjugofem år i onödan. Därför blir jag förbannad när han sitter och raljerar om sina hallonbåtar. mad.gif mad.gif mad.gif
Nä numera är jag en olydig flicka och gör inte som överheten säger och det går bra.

Sedan är jag den första att påstå att alla överviktiga inte är hjälpta av en viss metod. Övervikt har olika orsaker och skall behandlas därefter.

Nä, nu skall jag inte slösa mera energi på att bli arg på Rössner. Det är han inte värd. Kan i stället berätta att min magkatarr som förföljt mig i 25 år den också, försvann två månader efter att allt rörsocker försvunnit ur kosten. smile.gif smile.gif smile.gif Känns som ett under.

Nähä, nu skall jag efter morgonpasset på motionscykeln gå ner och äta min bantarfrukost på ägg och bacon, två knäckemackor med smör samt lite gränsaker som pålägg. Den frukosten satte verkligen fart på min viktnedgång.

Tjingeling, ha en bra dag, bantare eller inte bantare. smile.gif wub.gif
birgitek
Har precis samma erfarenhet som Bettson, därmed inte sagt att metoden passar alla.
Birgit Ek
Anma
CITAT (birgitek @ 17-08-2006, 11:08)
Har precis samma erfarenhet som Bettson, därmed inte sagt att metoden passar alla.
Birgit Ek

Min hemsnickrade GI metod passar mig aldeles utmärkt. wub.gif

Gick ner 15 kg mellan januari och maj i år och har behållt den vikten över hela sommaren trots alla glassar som slunkit ner dom varma dagarna i sommar (typ varje dag... biggrin.gif )
Bettson
CITAT (birgitek @ 17-08-2006, 10:08)
Birgit Ek

Tror inte heller att metoden passar alla.

Precis som man diagnosticerar och behandlar cancer på olika sätt beroende på vilken sorta cancer det är, så borde man göra detsamma med överviktsproblemet. Men man begränsar bara debatten till intag och uttag. Det finns så mycket andra orsaker som spelar in.

Att säga att en metod är skadlig eller ineffektiv från myndigheternas sida när den bevisligen i verkliga livet är den enda som fungerar för vissa personer, är ju nästan detsamma som att man skulle neka vissa cancerpatienter vård men behandla andra.

Ursäkta jag verkar upprörd av debatten. Det är inte denna tråd i sig som gör mig upprörd. Det är det faktum att jag dragit med en massa extra kilon, blivit dåligt behandlad som överviktig, fått sämre hälsa, sämre självkänsla, inte kunna klä mig som jag vill osv. under så lång tid.

Detta har jag genomlevt alldeles i onödan. Eftersom jag är en snäll och duktig flicka som gör som överheten säger, så har jag haft sämre livskvalité för att jag följt fel råd.

Jag känner mig helt enkelt LURAD av Rössner, dietister, vikväktarna, AF:s viktklubb mm som varnar för denna metod med diverse skräckpropaganda.
Inte ens en gång i hälsokostaffären kan man frå frizon från denna skräckpropaganda.

Varför kan man inte vara så öppen att man säger att övervikt har olika orsaker och behandlas på olika sätt. Den här metoden står vi för därför att.

Det luktar dålig politik om det hela och påminner om dåliga politiker. Sådana som inte kan tala om vad de vill göra före valet utan bara talar om hur dålig motståndaren är med diverse lögner, floskler och dålig debatt-teknik.
yla
jag kör också metoden mer fett mindre kolhydrater o de fungerar
jag mår bra
o har kunnat sluta ta magmedicinen som jag förut me den fettfria kosten va tvungen o äta två om dagen
gått ner till en vikt som passar mej o min kropp

helt enkelt utan att räkna eller vara hungrig

rössner uppförde sej föga proffesionellt då han babblade om sina hallonbåtar,man skulle bli mycket sjuk av att leva på hallonbåtar

gi killen skötte sej exemplariskt o spelade inte besserwisser utan framförde vad han hade att säga lugnt o sansat utan att förlöjliga någon

nå som sagt LCHF fungerar
o att äta oprocessad mat tror inte jag är fel
dessutom kan man knappast bli sjuk av att skippa mjöl o socker o transfetter o lightprodukter

om det är så så e jag nog också sjuk o fattar inte att jag egentligen mår dåligt o inte bra laugh.gif rolleyes.gif

nåja var o en blir salig på sin tro
o jag vet vad jag mår bra av o hoppas att folk vågar testa o komma fram till vilken metod som passar dom
jag har iallafall fått ett verktyg så jag slipper sluta i 200kilosklassen som min farmor o hennes mor

ha en skön dag alla o skippa all processad mat iallafall de e ju alltid nåt ut me skräpmaten in me riktig mat
LadyG
CITAT (Anne R @ 17-08-2006, 11:20)
CITAT (birgitek @ 17-08-2006, 11:08)
Birgit Ek

Min hemsnickrade GI metod passar mig aldeles utmärkt. wub.gif

Gick ner 15 kg mellan januari och maj i år och har behållt den vikten över hela sommaren trots alla glassar som slunkit ner dom varma dagarna i sommar (typ varje dag... biggrin.gif )

Jag tror mycket mer på din metod än på t ex Aftonbladet Viktklubb o co (med gi-killen Lauritzon i spetsen), eftersom din metod är framtagen baserad på dina behov.

Där tror jag som sagt att GI + GL fungerar jättebra.

Jag tror också att Lauritzon och många andra gör det de gör för att tjäna pengar på folks "olycka". (Någon frågade så klokt om man blir lyckligare av att bli smal? Nej, förmodligen inte, men man slipper åtminstone hjärtproblem och minskar risken för diabetes.)

Jag vill också gå ner några kilo i vikt, eller om jag ska vara noga så vill jag bli av med en del fett från kroppen. Det är inte riktigt samma sak. Jag skulle kollapsa på några dagar med lågkolhydratdiet, eftersom jag tränar 5 gånger i veckan och gör av mer väldigt mycket kolhydrater. I min situation fungerar Rössners tips alldeles utmärkt.

De flesta har mycket lägre ämnesomsättning än de tror, en kvinna (i min ålder, dvs runt 30) ska inte räkna med mer än 2 000 kcal om hon inte tränar mycket och hårt. En man i samma ålder gör av med runt 3 000 kcal. För att kvinnan ska gå ner i vikt ska hon alltså ligga på runt 1 500 kcal, fundera på hur mycket mat det egentligen är. En smörgås hamnar lätt på 3-400kcal. Mer om man tar ost. Fast vem orkar hålla koll på allt det där, om man inte måste?
Problemet är bara att Rössner faktiskt har rätt. Det handlar om "energi in" < "energi ut", och kan man av olika skäl inte öka "energi ut" måste man minska "energi in". Att Rössner förespråkar motion gör inte honom till en sämre människa imho. Han säger faktiskt också i debatten att "Hur man väljer att göra det är upp till var och en."

Däremot länder det inte Lauritzon någon heder att han låtsas vara dietist utan att ha utbildning för det. Han kan sitta och vara VD hur mycket han vill, han är inte dietist och har aldrig varit annat än mullig, aldrig överviktig. Han kan m a o inte komma och dra några växlar på att "han varit i samma sits" för det har han inte.

Som jag sa innan, använd gärna GI+GL men betala inte några pengar för något som ni faktiskt vet själva!

Obs.
Hoppas det framgår att jag inte tycker om att GI-metoden-mäniskorna profiterar på folk, och att det är dem jag är förbaskad på - inget annat biggrin.gif
birgitek
Värst och otäckast av alla när det gäller att tjäna pengar är väl Viktväktarna, en världsomspännande miljardindustri.
Birgit Ek
LadyG
Ja, Atkins gick ju i kk så småningom, men VV lever och frodas än.

Vad gör de egentligen, mer än väger folk inför alla andra (jag skulle skämmas ihjäl mig!!!)? Eller gör de inte sånt längre?

*rys*

Stå framför andra och redovisa saker tycker jag inte om blink.gif
Bettson
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Jaghar köpt ganska många kokböcker med GI-recept. Många dyra och ganska dåliga.

Våra bästa GI-recept är en av de billigare 165 kr. Dessutom så förklarar han väldigt bra så att man begriper vad man skall göra. LIkaså att metoden kan delas i flera steg. Kick-start, långsammare viktminskning och balanskost där man lägger tillbaka den mängd kolhydrater som man klarar av utan att gå upp i vikt. Och han skrev faktiskt ganska mycket som jag inte visste innan. OCh för första gångne

Fedon LIndbergs bok tror jag kostar 285 kr och den var egentligen bara hälften så bra. I efterhand kan jag kontatera att den mera var en balanskost i Lauritzons steg tre variant.

Atkins har jag mera uppfattat som hjärntvättssekt typ Tupperware så det förvånar mig inte att de gick i konkurs. Men jag lyckönskar de som lyckats med metoden.

Herbalife förstår jag inte alls. Dyrt är det i alla fall och jag får inget grepp om det hela. Verkar lite oseriöst i mina ögon, men jag lyckönskar de som går ner med den metoden också.

Viktväktarna kallar jag inom mig för förnedringsväktarna. Allt bygger på att man skall "skärpa sig" för att man blir tvyngen att stå inför alla andra. Amerikansk hjärntvätt där också. Dessutom så har ju vikväktarna fått ekonomiska problem eftersom folk Gi-bantar på egen hand med framgång. De har ju tom sagt upp personal. Av alla de i min bekanskapskrets som minskat i vikt med viktväktarna, så känner jag tyvärr inte en enda som lyckat hålla vikten efteråt. Så där finns det ingen jag kan lyckönska tyvärr.
Jag hade gärna gjort det.

Så jag tycker faktist att det är ganska billigt med 165 kr får något som faktiskt hjälpt mig.
LadyG
"Våra bästa GI-recept " är nog säkert jättebra, eftersom den inte är skriven av enbart Lauritzon. Den drivande bakom den boken verkar vara Ulrika Davidsson, och HON har gått ner 30 kilo med hjälp av Atkinsdieten.

Men huvudsaken är ju att det får dig att må bra, eller hur? Och visst stämmer det att 165:- inte är så mycket (jag tror t om man kunde hitta den ännu billigare men det kan ha varit en annan bok).

Min poäng är att det finns många som tar den ena metoden efter den andra och aldrig lyckas, de betalar dessutom dyrt för det (GI Viktkoll t ex strax över 1 000-lappen om året bara i medlemsavgift). Varför? När man kan göra som du, som tar tag i saken själv, eller som andra jag känner som går med i gratis-grupper där man stöttar varandra och kommer med råd. Inte 17 ska man behöva betala tusenlappar för att få lite peppning och uppmuntran, några råd och recept när det behövs?
Bettson
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 16:18)
"Våra bästa GI-recept " är nog säkert jättebra, eftersom den inte är skriven av enbart Lauritzon. Den drivande bakom den boken verkar vara Ulrika Davidsson, och HON har gått ner 30 kilo med hjälp av Atkinsdieten.

Men huvudsaken är ju att det får dig att må bra, eller hur? Och visst stämmer det att 165:- inte är så mycket (jag tror t om man kunde hitta den ännu billigare men det kan ha varit en annan bok).

Min poäng är att det finns många som tar den ena metoden efter den andra och aldrig lyckas, de betalar dessutom dyrt för det (GI Viktkoll t ex strax över 1 000-lappen om året bara i medlemsavgift). Varför? När man kan göra som du, som tar tag i saken själv, eller som andra jag känner som går med i gratis-grupper där man stöttar varandra och kommer med råd. Inte 17 ska man behöva betala tusenlappar för att få lite peppning och uppmuntran, några råd och recept när det behövs?

Kunskapen och tipsen betalar jag gärna för om de fungerar. Överviksproblem i sig kan vara mycket dyrare än den utgiften.

Peppning. Jomenvisst, har faktiskt bantningskompisar härinne också. Och det är dom som jag både får stöttning och råd om kunskap av.

Och faktiskt så är det så att jag fått fel råd. Inte att jag inte lagt ner tillräckligt mycket energi på att gå ner. Jag tycker det är lättare nu. Jag anstränger mig nästan inte alls . Det är det som är det märkliga.

Att sedan en person som du som tränar mycket inte kan ha en lågkolhydratkost är väl ganska självklart.

För mig började viktproblemen när jag gick från kraftigt kroppsarbete, åt som en skoghuggare och blev tvungen att leva ett stillsammare liv. Det fungerade naturligtvis inte alls. Åsså började jag att banta och på den vägen har det varit i 25 år. Det ena hälsoproblemet efter det andra har dykt upp. OCh nu skall jag jobba på att de skall försvinna.
LadyG
Hon, Davidsson är så vitt jag vet en av de s.k. kändiskockarna (och en duktig sådan också), så jag kan mycket väl tänka mig att hennes recept både är goda och nyttiga.

Tyvärr kan man inte få den hjälpen via Landstinget, man tycker att de borde vara intresserade av friskvård så väl som sjukvård, men det kan man glömma. Är man inte akut sjuk har man inget att hämta hos dem.

Störande, imho, eftersom de ju har nutitionister och dietister som kan sånt där.
Bettson
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 16:56)
Hon, Davidsson är så vitt jag vet en av de s.k. kändiskockarna (och en duktig sådan också), så jag kan mycket väl tänka mig att hennes recept både är goda och nyttiga.

Tyvärr kan man inte få den hjälpen via Landstinget, man tycker att de borde vara intresserade av friskvård så väl som sjukvård, men det kan man glömma. Är man inte akut sjuk har man inget att hämta hos dem.

Störande, imho, eftersom de ju har nutitionister och dietister som kan sånt där.

Faktiskt så håller jag nog inte med om detta med dietisterna.

Om vi säger att du skall ha en kost som ligger 200kcal under din förbrukning för att gå ned.

Då kan du lägga en kost bestående av lite fett och mycket kolhydrater. Man räknar bara in och uttag. Egentligen så kan vilket pucko som helst klara av det med en kosttabell och en miniräknare.

En del personer går då ner i vikt dvs de som har den kemiska balansen i matsmältningssystemet i ordning.

Andra går inte ner i vikt av samma kost utan går rent av upp. Det är dessa personer som är insulinresistenta. Dessa har att välja mellan att följa dieten och gå upp eller att avbryta och sätta sig på svält med trötthet, mukselvärk och en massa andra problem.

Båda personerna åt faktiskt samma kost. Så teorin med balans mellan intag och uttag stämmer inte på alla , bara på en del. Finns det något man känner till som stödjer det.

Jag tror nog att det är en välkänd sanning att lågintensiv träning innan frukost ger dubbelt så stor effekt som träning senare på dagen.
Orsaken? Att man tränar när insulinvärdena är låga efter natten och att man då kan göra uttag ur sina fett-depåer. Att cykla i en halvtimme är ju lika stor ansträngning när man än gör det.

Hur hjälper man då den insulinresistenta. Jo man lägger samma kalorital dvs 200 under förbrukning och ger en kost som inte är insulinretande. Då lugnar bukspottkörteln ner sig efter ett tag och även denna person kan gå ner eftersom insulinvärdena går ner till en sådan nivå att man kan göra uttag av kroppsfettet.

En sådant kostråd får man nog bara hos Karlshamns lasarett. Landstingspersonal får ju inte gå emot beprövad läkarvetenskap. Och en proffessors ord räknas som sådant.

GI, Atkins, Stenåldersmetoden och lågkolhydratmetoden bygger väl alla på samma princip fast med små variationer i evangeliet.

Egenligen borde resonemanget inte ligga i om metoderna är bra eller inte. Snarare borde man mera diskutera på vilka nivåer man skall lägga kolhydraterna och under hur lång tid man kan hålla dom på en låg nivå utan läkarkontroll. Om man nu lyckas ha en läkare som ställer upp förstås.

Och om man jämför det här med nivåerna. Salt tex. är livsnädvändigt i små doser men ett gift i stora. Precis likadant är det med dessa metoder. Du kan använda dom på ett bra näringsriktigt sätt och du kan tillämpa dom på ett näringsfelaktigt sätt.

Allt handlar fortfarande om kunksap
LadyG
Jo, men visst borde väl landstingets dietister och nutritionister känna till alla de sakerna, och veta hur man hanterar de olika individerna och deras olika förutsättningar. Det är ju liksom det deras jobb går ut på? huh.gif
yla
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 22:34)
Jo, men visst borde väl landstingets dietister och nutritionister känna till alla de sakerna, och veta hur man hanterar de olika individerna och deras olika förutsättningar. Det är ju liksom det deras jobb går ut på? huh.gif

tyvärr har dom inte riktigt hängt m e
eller så vill dom inte testa eller undersöka
o det är synd

men eftersom internet finns så kommer de alltid finnas möjlighter för alla att testa egna metoder
o läsa o lära av varandra

Och det är bra
de finns massor att läsa
alldeles gratis om lchf eller vad man nu vill
de e bara att googla o förkovra sej,,,,,gratis
utan rössner eller lauritsson rolleyes.gif
LadyG
Det är inte bara synd, det är ju direkt dåligt av dem att inte hänga med och hålla sig uppdaterade om vad som händer inom deras yrke?

Fast de har väl inte tid, med alla neddragningar.

Valård som det är borde de väl kunna klämma ur Persons pojkar några mille för det?
Bettson
CITAT (LadyG @ 18-08-2006, 01:13)
Det är inte bara synd, det är ju direkt dåligt av dem att inte hänga med och hålla sig uppdaterade om vad som händer inom deras yrke?

Fast de har väl inte tid, med alla neddragningar.

Valård som det är borde de väl kunna klämma ur Persons pojkar några mille för det?

Jag tror nog inte att det är så att de inte hänger med.

De FÅR inte.

Deras råd skall gå på beprövad läkarvetenskap och erfarenhet som det heter. En läkare som på egen hand praktiserar något annat kan ju anses hålla på med kvacksalveri och mista sin legitimation. Och vad som är beprövad läkarvetenskap styrs ju av proffesorerna. Även dietisterna är ju landstingsanställda.

Så det är nog så, att så länge Rössner bara diskuterar andra metoder i termer hallonbåtar, så kommer inte heller landringsanställda dietister att ge andra råd.

Så vi skall nog inte klaga på dietisterna. De gör så gott de kan.

Huvudorsaken till att dietisterna inte lyckas hjälpa alla, är att läkarna först måste diagnosticera varför en person är överviktig. Så länge man diskuterar övervikt i termerna intag -uttag så kan man inte ställa korrekt diagnos och därmed inte heller komma till korrekt behandling/diet.

Och även diabetiker kan ju bli hjälpta med en lågkolhydratdiet fast då på balansnivå. Många kan minska sin insulindos rejält. Och det måste ju vara positivt för deras kroppar, för stort insulinflöde i kroppen sliter, och ger mycket trötthet.

Fast jag kan hålla med om att man borde få denna hjälp i sjukvården. Många tvingas ju söka information på nätet själva. Man måste ju då också själv sovra bland allt som står på nätet och alla klarar inte det.

Man skulle därför önska att beprövad läkarvetenskap och erfarenhet inte vore så stelbenta. Det är väl där konflikten ligger.

Och när tillräckligt många som jag, som blir förbannade för att man anser sig bestulen på 25 år av sitt liv pga av man förlitat sig till beprövad läkarvetenskap och erfarenhet så kanske det blir en förändring.
Bettson
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 13:10)
[Jag tror mycket mer på din metod än på t ex Aftonbladet Viktklubb o co (med gi-killen Lauritzon i spetsen), eftersom din metod är framtagen baserad på dina behov.

Rätta mig om jag har fel men aftonbladets viktklubb har Rössner som mentor.

Jag provade deras klubb. Den var dyr och jag gick upp 2 kg / vecka.

Är det inte GI-viktkoll som har Lauritzon som mentor ? Jaghar inte kollat eftersom jag tyckte det var ett dyrt alternativ.
LadyG
En av dem har den ene, den andra siten den andre. Siterna ger jag inte två cent för. Att jag alls lyssnar på Rössner beror på hans utbildning, samt att han har jobbat med de frågorna på Karolinska. Lauritzon har inte ens gjort det. Men ingen av siterna har mitt förtroende och vem som föresprkar vilket betyder mao inte så mycket. Vart Paulún kommer in i bilden är jag osäker på, men han har också sin skola.

Nej, jag gillar inte det där påfundet alls, att tjäna pengar på att folk vill må bättre, vem som än kommer med inbetalningskortet och viftar.

Det finns ju gratis alternativ, bra böcker och forum man kan vända sig till. De där charlatanerna behövs inte, egentligen.
Bettson
CITAT (LadyG @ 18-08-2006, 11:25)
Nej, jag gillar inte det där påfundet alls, att tjäna pengar på att folk vill må bättre, vem som än kommer med inbetalningskortet och viftar.

Är helt överenns med dig där. Det är därför jag tycker det år så sorgligt att beprövad läkarvetenskap och erfarenhet är så stelbent och trångsynt.

Det är faktiskt där man borde få hjälpen.
LadyG
CITAT (Bettson @ 18-08-2006, 13:20)
CITAT (LadyG @ 18-08-2006, 11:25)

Är helt överenns med dig där. Det är därför jag tycker det år så sorgligt att beprövad läkarvetenskap och erfarenhet är så stelbent och trångsynt.

Det är faktiskt där man borde få hjälpen.

Det tycker jag också, det är ju trots allt sjukvården som ska hjälpa människor att bli friska. Det är det vi betalar skatt till bland annat.

Jag förstår däremot inte varför läkarvetenskapen stretar emot så pass? Är det för att de inte kom på idén själva? rolleyes.gif
Lena i Torslanda
Det är förvånansvärt att så många människor inte är intresserade av att ta reda på mer om hur kroppen fungerar och vad som händer när man stoppar i sig olika saker. Vi människor lägger tydligen hellre energi på att meka med bilen, datorn, trädgården, ja vad som helst, än att inhämta de mesta basala kunskaper om hur man håller sig så frisk som möjligt. Nu generaliserar jag givetvis för helt klart är i denna tråden finns massor av kunskap så missförstå mig inte nu. Det handlar inte om sjukvård utan friskvård och där bar vi alla ansvar för oss själva. Men det är alltid lätt i dessa sammanhang att det är "någon annan" som ska fixa det.
Kathy
CITAT (Lena i Torslanda @ 18-08-2006, 13:03)
Det är förvånansvärt att så många människor inte är intresserade av att ta reda på mer om hur kroppen fungerar och vad som händer när man stoppar i sig olika saker. Vi människor lägger tydligen hellre energi på att meka med bilen, datorn, trädgården, ja vad som helst, än att inhämta de mesta basala kunskaper om hur man håller sig så frisk som möjligt. Nu generaliserar jag givetvis för helt klart är i denna tråden finns massor av kunskap så missförstå mig inte nu. Det handlar inte om sjukvård utan friskvård och där bar vi alla ansvar för oss själva. Men det är alltid lätt i dessa sammanhang att det är "någon annan" som ska fixa det.

Huvudet på spiken! smile.gif
Bettson

Jag vet inte riktigt om jag håller med.

Jag sa till min läkare en gång att det inte var hon som hade ansvaret för min hälsa. Det var jag själv. Hon var bara min konsult.

Jag hade valt henne för att hon var en duktig konsult och ifall denan duktiga konsult inte kunde hjälpa mig så skulle hon slussa mig vidare.
Orden hamnade i lite omstöpt form på väggen hos doktorn.

Så ansvaret ät mitt men jag vill nog helst att jag har tillgång till bra konsulter helst inom sjukvården

Fast är det inte så med mänskligheten överhuvudtaget. Man saknar inte kossan förrän båset är tomt.

Typ ungdomar tror de är odödliga, det är först när man med stigande ålder inser att man inte är det, som man börjar tänka på hälsan

Likadant ofta med tex äktenskap. Det måste underhållas och vårdas. Många vårdar det inte förrän det är dags för separation och då kan det vara för sent.

Eller att man inte vårdar sina sociala kontakter. Det känns lite sent att komma med blommor till graven om man inte gett blommor innan.

Förmodligen är det väl människans döds-skräck som gör att vi förnekar saker och ting. Eller att vi prioriterar fel för att vi tror att vi är odödliga.
Lena i Torslanda
Men Bettson - vi tycker nog inte alls olika. Jag håller helt med dig i det du skriver. Att se på specialisterna som konsulter tycker jag är alldeles utmärkt. I slutändan är det du själv som bestämmer och det där med underhållsarbete tyckte jag var en alldeles utmärkt beskrivning. Det är vad som gäller i alla sammanhang. Men man behöver ändå ha en viss baskunskap för att kunna fatta sina beslut med vägledning av "konsulterna".
birgitek
CITAT (Bettson @ 18-08-2006, 18:18)
Det är förvånansvärt att så många människor inte är intresserade av att ta reda på mer om hur kroppen fungerar och vad som händer när man stoppar i sig olika saker. Vi människor lägger tydligen hellre energi på att meka med bilen, datorn, trädgården, ja vad som helst, än att inhämta de mesta basala kunskaper om hur man håller sig så frisk som möjligt. Nu generaliserar jag givetvis för helt klart är i denna tråden finns massor av kunskap så missförstå mig inte nu.  Det handlar inte om sjukvård utan friskvård och där bar vi alla ansvar för oss själva. Men det är alltid lätt i dessa sammanhang att det är "någon annan" som ska fixa det.

Jag vet inte riktigt om jag håller med.

Jag sa till min läkare en gång att det inte var hon som hade ansvaret för min hälsa. Det var jag själv. Hon var bara min konsult.

Jag hade valt henne för att hon var en duktig konsult och ifall denan duktiga konsult inte kunde hjälpa mig så skulle hon slussa mig vidare.
Orden hamnade i lite omstöpt form på väggen hos doktorn.

Så ansvaret ät mitt men jag vill nog helst att jag har tillgång till bra konsulter helst inom sjukvården

Fast är det inte så med mänskligheten överhuvudtaget. Man saknar inte kossan förrän båset är tomt.

Typ ungdomar tror de är odödliga, det är först när man med stigande ålder inser att man inte är det, som man börjar tänka på hälsan

Likadant ofta med tex äktenskap. Det måste underhållas och vårdas. Många vårdar det inte förrän det är dags för separation och då kan det vara för sent.

Eller att man inte vårdar sina sociala kontakter. Det känns lite sent att komma med blommor till graven om man inte gett blommor innan.

Förmodligen är det väl människans döds-skräck som gör att vi förnekar saker och ting. Eller att vi prioriterar fel för att vi tror att vi är odödliga.

Jo men det är så här ,för mej i alla fall. Jag älskar god mat och gott vin, just detta innebär livskvalité för mej. Älskar att både fixa och gå på fest. Men jag går väldigt lätt upp i vikt, min man som lever samma liv som jag har inte gott upp ett hekto sedan han var 25. Vad jag vill säga är att jag vet exakt vad jag bör äta, men det gör livet så jäkla tråkigt.
I början på juni hade jag passerat vad som är acceptabelt för mig när det gäller vikt = 20 kilo övervikt. Sedan dess har jag uteslutit så mycket kolhydrater som möjlig men ändå ätit mig mätt och har gått ner 12 kilo på mindre än två månader. Tänker fortsätta att äta så här tills jag gått ner 8 kilo till. Sen ska jag försöka att leva efter två-kilo-stopp, dvs när vikten ökat två kilo skall jag gå över till inga-kolhydrater-dieten igen.
Hoppas jag klarar det.
Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon