Tråkigt att så mycket användbart slängs men som Agneta skriver, hur skall givare och mottagare träffas? En annan aspekt är kommunernas monopol på sopor. Det som en gång slängts får inte återvinnas hur som helst. Organisationer som Återbruket får ofta problem med med att få tag på material. Även om en pryl som en gång slängts är fullt användbar får man inte ta hand om den. Alla ungdomar har inte råd att köpa nytt.
En gång var jag på återvinningsstationen, vilket namn egentligen, och slängde lite skräp så stannade en bil med släpkärra bredvid och föraren började slänga ett stort lass tegelpannor. Han såg att jag tittade på lasset och förklarade att han skulle byta till en annan färg. Jag undrade om jag kunde få några eftersom det var såna jag hade på mitt tak och några var trasiga. Inga problem, gemensamt valde vi ut 20 st som jag lastade in i min bil. Under tiden råkade jag få se hur föreståndaren för stationen stod och glodde på oss. Det var tydligen inte populärt att göra så men han sa inget.