CITAT (birgitek @ 17-08-2006, 10:08)
Har precis samma erfarenhet som Bettson, därmed inte sagt att metoden passar alla.
Birgit Ek
Tror inte heller att metoden passar alla.
Precis som man diagnosticerar och behandlar cancer på olika sätt beroende på vilken sorta cancer det är, så borde man göra detsamma med överviktsproblemet. Men man begränsar bara debatten till intag och uttag. Det finns så mycket andra orsaker som spelar in.
Att säga att en metod är skadlig eller ineffektiv från myndigheternas sida när den bevisligen i verkliga livet är den enda som fungerar för vissa personer, är ju nästan detsamma som att man skulle neka vissa cancerpatienter vård men behandla andra.
Ursäkta jag verkar upprörd av debatten. Det är inte denna tråd i sig som gör mig upprörd. Det är det faktum att jag dragit med en massa extra kilon, blivit dåligt behandlad som överviktig, fått sämre hälsa, sämre självkänsla, inte kunna klä mig som jag vill osv. under så lång tid.
Detta har jag genomlevt alldeles i onödan. Eftersom jag är en snäll och duktig flicka som gör som överheten säger, så har jag haft sämre livskvalité för att jag följt fel råd.
Jag känner mig helt enkelt LURAD av Rössner, dietister, vikväktarna, AF:s viktklubb mm som varnar för denna metod med diverse skräckpropaganda.
Inte ens en gång i hälsokostaffären kan man frå frizon från denna skräckpropaganda.
Varför kan man inte vara så öppen att man säger att övervikt har olika orsaker och behandlas på olika sätt. Den här metoden står vi för därför att.
Det luktar dålig politik om det hela och påminner om dåliga politiker. Sådana som inte kan tala om vad de vill göra före valet utan bara talar om hur dålig motståndaren är med diverse lögner, floskler och dålig debatt-teknik.