CITAT (Anne R @ 17-08-2006, 11:20)
CITAT (birgitek @ 17-08-2006, 11:08)
Har precis samma erfarenhet som Bettson, därmed inte sagt att metoden passar alla.
Birgit Ek
Min hemsnickrade GI metod passar mig aldeles utmärkt.
Gick ner 15 kg mellan januari och maj i år och har behållt den vikten över hela sommaren trots alla glassar som slunkit ner dom varma dagarna i sommar (typ varje dag...

)
Jag tror mycket mer på din metod än på t ex Aftonbladet Viktklubb o co (med gi-killen Lauritzon i spetsen), eftersom din metod är framtagen baserad på dina behov.
Där tror jag som sagt att GI + GL fungerar jättebra.
Jag tror också att Lauritzon och många andra gör det de gör för att tjäna pengar på folks "olycka". (Någon frågade så klokt om man blir lyckligare av att bli smal? Nej, förmodligen inte, men man slipper åtminstone hjärtproblem och minskar risken för diabetes.)
Jag vill också gå ner några kilo i vikt, eller om jag ska vara noga så vill jag bli av med en del fett från kroppen. Det är inte riktigt samma sak. Jag skulle kollapsa på några dagar med lågkolhydratdiet, eftersom jag tränar 5 gånger i veckan och gör av mer väldigt mycket kolhydrater. I min situation fungerar Rössners tips alldeles utmärkt.
De flesta har mycket lägre ämnesomsättning än de tror, en kvinna (i min ålder, dvs runt 30) ska inte räkna med mer än 2 000 kcal om hon inte tränar mycket och hårt. En man i samma ålder gör av med runt 3 000 kcal. För att kvinnan ska gå ner i vikt ska hon alltså ligga på runt 1 500 kcal, fundera på hur mycket mat det egentligen är. En smörgås hamnar lätt på 3-400kcal. Mer om man tar ost. Fast vem orkar hålla koll på allt det där, om man inte måste?
Problemet är bara att Rössner faktiskt har rätt. Det handlar om "energi in" < "energi ut", och kan man av olika skäl inte öka "energi ut" måste man minska "energi in". Att Rössner förespråkar motion gör inte honom till en sämre människa imho. Han säger faktiskt också i debatten att "Hur man väljer att göra det är upp till var och en."
Däremot länder det inte Lauritzon någon heder att han låtsas vara dietist utan att ha utbildning för det. Han kan sitta och vara VD hur mycket han vill, han är inte dietist och har aldrig varit annat än mullig, aldrig överviktig. Han kan m a o inte komma och dra några växlar på att "han varit i samma sits" för det har han inte.
Som jag sa innan, använd gärna GI+GL men betala inte några pengar för något som ni faktiskt vet själva!
Obs.
Hoppas det framgår att jag inte tycker om att GI-metoden-mäniskorna profiterar på folk, och att det är dem jag är förbaskad på - inget annat