CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 13:31)
Fredrik Paulún till sjukhusSå ung, och blir ändå drabbad? Det trodde jag var näst intill omöjligt!
I synnerhet som han ska vara världens renlevnadsmänniska, med sund kost och tränar och så...?
Läskigt.
Blodpropp kan man få även vid unga år.
Och även om man ätit förståndig sk Rössnerkost. Jag fick mina första i lungorna 1990. Då var jag 34 år. Den andra kom i hjärnstammen år 2000.
Ändå var all värden fina och kolesterolet och blodfetter och annat låg på hur bra nivåer som helst. Helt rena blodkärl. Hade ju inte ätit fett sedan 1981 då jag fick mitt första gallstensanfall.
Det kan vara ansträngning, ärftlighet, hormonrubbningar av olika slag.
Medeciner kan också på sikt ge blodproppar samt högt blodtryck.
Jag tror att tex stress kan spela en viss roll. Vid kraftig stress kan blodtrycket åka hiss om man säger så. Jag har en bror som fick en stroke för en månad sedan. Han har haft normalt blocktryck när han är hemma. Men på jobbet stiger blodtrycket till farligt höga nivåer. Vid stroken när han blev inlagd på intensiven att tag, där de tog blocktrycket varje kvart till att börja med, så blev alla besökande förbjudna att tala om arbetet eftersom hans blodtryck då gick i taket. Arbetskompisar fick inte ens komma på besök.
Just hissåkandet upp och ner i värden gör att de avlagringar som sitter i kärlen kan lossna.