CITAT (LadyG @ 18-08-2006, 01:13)
Det är inte bara synd, det är ju direkt dåligt av dem att inte hänga med och hålla sig uppdaterade om vad som händer inom deras yrke?
Fast de har väl inte tid, med alla neddragningar.
Valård som det är borde de väl kunna klämma ur Persons pojkar några mille för det?
Jag tror nog inte att det är så att de inte hänger med.
De FÅR inte.
Deras råd skall gå på beprövad läkarvetenskap och erfarenhet som det heter. En läkare som på egen hand praktiserar något annat kan ju anses hålla på med kvacksalveri och mista sin legitimation. Och vad som är beprövad läkarvetenskap styrs ju av proffesorerna. Även dietisterna är ju landstingsanställda.
Så det är nog så, att så länge Rössner bara diskuterar andra metoder i termer hallonbåtar, så kommer inte heller landringsanställda dietister att ge andra råd.
Så vi skall nog inte klaga på dietisterna. De gör så gott de kan.
Huvudorsaken till att dietisterna inte lyckas hjälpa alla, är att läkarna först måste diagnosticera varför en person är överviktig. Så länge man diskuterar övervikt i termerna intag -uttag så kan man inte ställa korrekt diagnos och därmed inte heller komma till korrekt behandling/diet.
Och även diabetiker kan ju bli hjälpta med en lågkolhydratdiet fast då på balansnivå. Många kan minska sin insulindos rejält. Och det måste ju vara positivt för deras kroppar, för stort insulinflöde i kroppen sliter, och ger mycket trötthet.
Fast jag kan hålla med om att man borde få denna hjälp i sjukvården. Många tvingas ju söka information på nätet själva. Man måste ju då också själv sovra bland allt som står på nätet och alla klarar inte det.
Man skulle därför önska att beprövad läkarvetenskap och erfarenhet inte vore så stelbenta. Det är väl där konflikten ligger.
Och när tillräckligt många som jag, som blir förbannade för att man anser sig bestulen på 25 år av sitt liv pga av man förlitat sig till beprövad läkarvetenskap och erfarenhet så kanske det blir en förändring.