CITAT (AnnammA @ 18-08-2006, 09:53)
Jag har äntligen bestämt mig och blivit med digitalkamera i sommar, och i går var jag i fotoaffären(där kameran blev inköpt) med första cd:n för att beställa bilder, och då pratade försäljaren om "riktiga" bilder(gjorda i labb?) som de givetvis saluförde, och de bilder man kan få utskrivna direkt i sk "fotokiosker"(kallas de så?)som inte alls, enligt honom var av samma kvalitet.(Man tar med sitt minneskort/cdskiva sätter in i "hårddisken", väljer bilder, format mm, får ut en beställning, och så skrivs bilderna ut på stört.)
Alltså, den snabba varianten var ju också mycket dyrare; hos fotohandlaren tog de 19:- i grundavgift(för ordinära foton) och sedan 1.95/st.
Lite brydd blev jag, för det måste ju vara en fotoskrivare kopplad till den sk "fotokiosken", och om nu det är så som fotohandlaren säger innebär det ju också så att om du själv skriver ut foton på din egna fotoskrivare, blir inte håller kvaliteten "hållbar i hundra år"(som fotohandlaren uttryckte sig)...
Någon som vet hur saker och ting ligger till...
Hälsn
AnnA
Hej!
Enligt en fotograf som jag arbetat ihop med så är det så att korten måsta ha gått igenom en "riktig framkallningsprocess" för att bli hållbara i många år. Han tyckte att det var viktigt att kolla det när man lämnar in för framkallning. Vad en riktig framkallningsprocess innebär vet jag inte, men enligt honom sker inte den processen när man får korten utskrivna på direkten.