På odla.nu hittar man (skrivet 1998):
CITAT
Lövhögar bannlyses av expertisen. Kontrollera innan dessa tages bort att de inte innehåller igelkottar. Igelkottar borde vara en naturlig fiende till sniglarna. De är ju dessutom nattdjur precis som snigeln.
Igelkottar gillar sniglarEn vän som bor på en lågtrafikerad återvändsgata gav följande tips:
Om huset inte ligger nära en väl trafikerad väg bör man dock överväga att se till att det finns en lövhög nära en skyddande buske. Då kan man hoppas på att en igelkottfamilj väjler denna som boplats. Tyvärr ligger vårt hus nära en större gata, det var 10 år sedan vår tomt hyste en snigel ...
Exemplar av mördarsnigel:

De senaste dagarna klippte jag sönder ca 10 mördarsniglar per dag. Av dessa 50 sniglar var det
1 (endast!) som fanns på en växt (vinbärsbuske)
6 på altanens stenlattor eller den asfalterade garageuppfatren
4 på gräsmatten
9 på komposten
31 på marken kring buskarr eller jordgubbsland
Fördelningen påverkas givetvis av att det är lättare att se de bruna elakingarna på marken än under bladen eller inne i buskar
Jag jagar mördarsniglarna successivt
Men ändå en fråga:
Är mördarsniglarna helt av ondo? Eller äter de de små trädgårdssniglarna som så ivrigt tycks mumsa på jorgubbar och rabarberblad?Grannen på andra sidan gatan har inte jagat de sista åren. Jag dödade på hans tomt inom 2 meters radie inom 10 minuter 35 mördarsniglar. Så nu ver han vad han bör göra ..
Skydda öronen för starka ljud så att Du kan njuta av Göteborgs Symfonikers konserter även när Du blir 70!