CITAT (AnnammA @ 21-08-2006, 10:30)
Jag och min man och våra barn har väl upplevt liknande saker, och det känns som en stor sorg inom en, samtidigt som man någonstans måste sluta gräma sig och leva i nuet!
En annan stor sanning är att det går ALDRIG att vara riktigt rättvis mot sina barn&barnbarn, bara man inte påstår att man minsann(!) är det...
Och det är hårt ibland, när det inte ens blivit en kopp fika till juletiden, fastän vi stod för julaftonsfirandet, men vi har bestämt oss för att då firar vi högtiderna själva och gör egna traditioner...
Sedan finns det en annan grej i dagens samhälle, att anhöriga krävs mer på hjälp till de som blir äldre och inte kan allt själva längre...Då vet jag inte hur jag ska göra; vad mitt samvete säger, och vad mina syskon(som stått högre kurs) kommer att göra...Men samtidigt kan man kanske bjuda på att vara bättre själv,eller? Det man har tid&lust med dvs.
I nuläget är iallafall det rätt så bra relationsmässigt, men vi har lärt oss att klara oss själva, och leva våra egna liv, och hade det inte varit för att det regnat så mycket sista tiden, så känns allt OK.
PS! Min man lider av skriv-och lässvårigheter, min yngste son har talsvårigheter och gått hos logoped sedan 3-årsåldern och min dotter har också vissa läs- och skrivsvårigheter. Visst, det är tufft och kan bli ett visst handikapp(om man gör det till ett handikapp?)men man måste se möjligheterna!!! D.S.
Milimeterrättvisa tror jag inte på. Alla har olika behov och önskemål. Mina föräldrar kör rätt hårt på den materiella rättvisan och tror väl att de på så sätt är rättvisa. Får äldsta barnbarnet en ny träningsoverall, för att föräldrarna inte haft råd, så får de andra också var sin overall vare sig de behöver en eller inte. Och vi behöver inte! Har heller inget emot att de ger den som behöver.
Jag försöker, liksom du, att inte grämamig så. Försöker att inte tänka på det, men det blir ju ändå alltid så. En enda gång har vi bett om barnvaktshjälp. Två timmar på en fredagskväll. Hade de sagt nej för att de var upptagna hade jag inte tagit illa upp, men de sa nej för att de inte känner mitt barn! Det gjorde ont!!!
I år firar vi också jul ensamma. I flera år har vi försökt få till att antingen fira vartannat år hos oss eller också ändra tiderna i traditionen så att vi slipper stressa så. Det går inte för det blir ju så jobbigt för äldsta barnbarnet att behöva åka bil.

Och det är mina föräldrar som anser att det är jobbigt för min brors familj. Dessutom är både jag och mitt yngre syskon, med familjer, mest som statister. Favoritbarnbarnet kräver fullkomlig uppmärksamhet och får det också. Vi andra sitter bara i bakgrunden och håller undan våra småbarn så att de inte blir påsprungna eller hoppade på
Ett tips mot mycket regnande: Tänd små värmeljus, koka te och titta på nån bra film. Eller på med regnstället och gå ut i skogen. Kantarellerna lyser från marken då allt är blött och mulet.