Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tempelträd/Ginkgo Biloba, Kan jag plantera det?
          Neuanfänger
          Inlägg 21-08-2006, 20:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 8 354

Jag har av min svägerska blivit introducerad till tempelträdet, Ginkgo Biloba. Oj så vackert, och vilken grej att ha ett träd med så uråldriga rötter ( tongue.gif ) i sin trädgård!

Min svägerska bor i norra Tyskland och där går det tydligen utmärkt att plantera detta vackra träd, men hur är det för oss som bor i Stockholm? Letar förtvivlat efter information om trädet, men söker man på Ginkgo Biloba hamnar man bara på en massa hälsokostsidor mad.gif . Finns det någon här som kan hjälpa mig med dels om det går att ha trädet här i Sverige, och ett tips på var man isf kan köpa det?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 22-08-2006, 20:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Lena i Torslanda @ 22-08-2006, 08:31)
          Både du och dina barn hinner bli pensionärer innan du får en Gingko som blir för stor om den nu någonsin blir det. Den växer oerhört långsamt laugh.gif

Så oerhört långsamt växer den egentligen inte. Det handlar som alltid så mycket om rätt ståndortsförhållanden. Gingkon växer bäst på varma, skyddade platser i näringsrika men väldränerade jordar. Den klarar torka, torr luft och stadsklimat bra. I motsatta förhållanden växer den naturligtvis sämre och långsammare. I Sverige växer den naturligtvis långsammare än i Tyskland eftersom vi generellt har kallare klimat här. På sämre ståndorter fryser dessutom topparna tillbaka vilket försämrar tillväxten ännu mer. Men i svenskt stadklimat kan trädet bli oerhört lyckat. Bra exempel finns i Malmö (Stadteatern, Gustav adolfs torg, Folket park).

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 20:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon