Jag flyttade en röd bondpion förra våren. Mot min förväntan blommade den redan samma år - kanske hade jag flyttat den så sent att den redan hade "bestämt sig" för att blomma det året? Men till min förvåning blev blommorna ljust rosa.
Det berodde knappast på jordmånen för en halvmeter ifrån den nya växtplatsen står en annan bondpion - en "syrra" köpt vid samma tillfälle - och blommar i klarrött. Så jag har två andra funderingar om det.
1) Kanske något slags näringsbrist p g a att den blivit av med mycket av rotsystemet i flytten. I så fall borde den ju bli röd när rötterna tagit sig men det fick jag tyvärr inte se i år - det enda skottet med blomknopp blev förstört innan det hann slå ut (av en hare, en fotboll eller nåt). Hur som helst, den här teorin är bara en gissning utan kunskap bakom.
2) Kanske den helt enkelt är rosa. Den hann aldrig blomma på den första platsen och jag har råkat ut för flera felmärkta växter på stället där jag köpte den.
Om någon undrar varför jag flyttade en pion som inte ens hunnit blomma så berodde det på att jag hade planterat den under min första vår som trädgårdsägare och det visade sig att jag hade valt en mycket olämplig plats åt den.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|