Den här tråden fick mig att läsa på om Gyllenkroks Astrakan - tack för det Nina!
Och jo, den kan drabbas av mjöldagg - tydligen inte helt ovanligt. Jag har inte sett det, men så finns det inte alltför många Astrakaner där jag beskär heller.
Håller med Göran om att det är ett fantastiskt gott äpple. Inte finns det att köpa heller.
Detta står om sorten i NGBs CD-pomologi:
GYLLENKROKS ASTRAKAN
Synonym: Gyllenkrok
Ursprung: Svensk sort. Uppgiften om denna sorts härkomst är osäker. En uppgift: Kommit från Gyllenkrokska fideikommisset Svenstorp, Skåne till Fogelvik, Norra Tjust ca 1840. E. Lindgren. Experimentalfältets plantskola fick ympkvistar därifrån 1863. Annan uppgift: Enligt P.A. Arnman fanns vid Fogelvik tre äldre träd och att man i Skåne inte känt sorten förrän den i slutet av 1800-talet fördes dit från Experimentalfältet.
Träd: Svagväxande, först regelbundit pyramidalt, senare mera utbrett. Börjar bära tidigt och sedan relativt rikt. Kan angripas av mjöldagg.
Härdighet: Zon I - V. Trädet är mycket härdigt.
Blomning: Tidig - medeltidig. Gott pollen. Diploid.
Pollensorter: Sävstaholm, Risäter, Wealthy, Oranie, Maglemer, Transparente blanche, Alice, Katja, Mio, Filippa, James Grieve, Signe Tillisch. Frukt: Liten till medelstor, rundad med största bredden något nedanför mitten. Låga, mjukt rundade åsar. Rätt långt skaft i medeldjup, i botten trång skafthåla med tunn gröngul rostrosett. Ljust gröngul grundfärg med ljusröd strimmig och lätt marmorerad täckfärg. Tunt, glänsande, fett skal. Vitt, fint, löst, saftigt kött med mycket behaglig smak. Kan angripas av skorv.
Skörd: Slutet av augusti till början av september.
Mognad: September. Kort hållbarhet.
Användning: Bords-, dessertfrukt. Mest vanlig i hemträdgårdar.
--------------------
|