OJ?
Det visste jag inte om jordpåsarna, det står ju på dem att de är så bra med näring och gödsel och allt......... Vad är det som gör att de INTE är så bra, egentligen? Nu blev jag riktigt nyfiken! Det är nämligen så att i vår bostadsrättsförening så har alla husen en komposttunna och styrelsen propagerar för använding av denna, av miljöskäl och av kostnadsskäl; det är dyrt med sophämtning! En av mina grannar är förfärad och äcklad av komposterandet och säger att hon föredrar jord i påse, då slipper man ju förstenade bananskal hela äggskal i rabatten, för "det kan ju aldrig vara bra för växterna".... Kanske kan man dementera detta efter det här!?
När vi flyttade in i huset hade komposten stått utan att bli tömd eller påfylld ett bra tag i ett av facken (tunnan har två fack). Då jag tömde det var det REN jord, alltså riktigt ren svart jord som luktade gott! Jag blev helt häpen då "jorden" man annars tömmer ur inte har brunnit klart utan måste efterkomposteras i annat kärl. Det brukar jag dock använda innan det blivit så fin jord som det här var. Det var så häftigt att se hur det faktiskt blir till så fin jord!
|