kanna -12c ( dvärgpalm eller humilis har jag haft i kruka som har klarat -12,9c den inre delen klarde sig men äldre blad blev skadade även har den klarat kraftig snöfall och hagel och storm har två nu på friland och ska se vad som händer ) blåsvingel *härdig* aralia denna ska vara härdig här men ska kolla närmare på den väderkvarnspalm får se vad som händer lavendel *härdig* yucca flamitosa eller hur det stavas får se hur det går 2oliv träd -10c om det är bra läge å bra jord tror dom ska överleva thuja teddy stensäker Stachys byzantina lammöra stensäker akleja stensäker stockros en vinröd/svart färg stensäker hebe barrväxt halv härdig rosa,vit,blå frilands hibiskus oftast härdig gär opuntia *halv härdig till härdig till stensäker agapanthus härdig fuchsia här har jag sett allt från -1c till -12c får se vad jag gör med den men säkert kommer jag försöka skydda den mynta härdig 4hosta plantor brokbladig stensäkra hortensia härdig kamelia härdig dadelpalm tveksam men gör ett försök i söderläge med en svart vägg och svarta stenar i zon 1 rosmarin halv härdig samma krav som oliv granatäpple samma som oliv dvärg persika träd härdig men skyddas mot regn på vintern fikon halvhädig till härdig man kna säga samma krav som oliv kottepalm halv härdig i kruka har den varit med om kraftig snöfall hagel och storm både starka stormar å stora hagelkorn plus har den varit med om hårdfrost ner till -8c nu har jag den planterad i marekn å ska skydda den timvisare härdig smultron träd kommer upp på våren frön nu jätte vallmo frön bokharabinda stensäker men jag vill ge den skydd climbing schneewittchen klätterros jag ska vara snäll med skydd kaukausiskt fetblad stensäker igentligen när den är etablerad sedum samma här viola hederacea -3c vill igentligen inte gräva upp den den är underbar men jag inser att den bler svår att skydda och vi får rejält mer än rutn -5c canna mexicana är tveksam om jag ska lämna kvar en sån här skönhet kentuckykaffe här finns två full vuxna träd i västraby och en inne i broby passionsblomma den härdiga sorten ner till ca -20c -23c raket lilja -12c skyddar den amarylis halv härdig ska skydda den myrten samma som oliv nerium -10c ska skydda dom rejält banan ska funka som perenn oxalis triangularis -12c minatyr kärleksört härdig kirskål brokbladig bomb säker har mer men har någ glömnt dom
så denna lista var ute växter den andre var krukväxter
sen kommer jag göra en ny trod när det bler dax för den där jag hela tiden kommer att skirva in och visa bilder hoppas ni följer med mig å komenterar på vägens gång
|