CITAT (saintpaula @ 24-08-2006, 15:40)
Tack för kunskapen nu vet jag mer om palsternackor. Jag bor i zon 4 gränsande till 5 hoppas de kan övervintra även här. jag tycker det låter lite konstigt eftersom tjälen går ner en halvmeter, det betyder ju att nackorna fryser ochså, men de är ändå fräscha att äta till våren menar ni väl, antar jag.
Vad är guldvatten?
Angående näring så gödslade jag min sandjord jättemycket i höstas. Jag la på obrunnen kogödsel.
Jag tänker täckodla har god tillgång på hö. Jag är lite rädd för fröna i höet men det är väl bara att lägga på tillräckligt tjockt.

Majsen har ju fungerat utmärkt iår det är en gröda som trivs när det är runt +30 det är optimal temp för den växten men jag är lite frågande till kommentarerna i denna tråd att kolvarna inte är fulla, här i zon 2 (direktsådd) är inte majsen klar än på ett tag ofta brukar den inte mogna förren i sept-okt. +Majs SKA sättas i grupp ej på rad och inte i växthus eller dyl. majs vindpollineras så får man majskolvar som visar på dålig pollinering måste man gruppera majsen bättre + man kan inte odla bara 1-2 plantor utan man måste ha flera.
+Har du sandjord ska du inte gödsla på hösten det är slöseri med gödsel. När snön smälter rinner ju näringen ganska raskt igenom och åker ner mot grundvattnet istället. När man odlar i sandjord där näringen snabbt lakas ur är det bättre att dela upp gödningsgivorna till flera och gödsla med jämna mellanrum vår-sommar.