Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sequoiadendron giganteum (mammutträd), bonsai
          surren
          Inlägg 23-08-2006, 09:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 135
          Medlem nr: 7 282

Hallå!

Jag beställde hem frön till mammutträd (Sequoiadendron giganteum) och nu jag har fått dom. Dom blir ju super stora och jag bor i en lägenhet men de står att det "går bra att odla som bonsai" Behöver man göra nåt speciellt för att det ska bli ett bonsai träd eller räknas det som det medans trädet är litet? Förklara för mig =))

Tack!

--------------------
          ZON 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-08-2006, 14:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Big Gardener @ 27-08-2006, 15:07)
          Jag köper inte det resonemanget. När temperaturen är låg kommer krukan att frysa om den står oskyddat. Dessutom, ju mindre kruka desto fortare fryser den också. Rötter är dessutom känsligare än ovanjordiska delar och om jag ska ta ett exempel så kan man jämföra med äpple vars rötter man har forskat på ut och in. Om man bortser från sorter och räknar grovt kan man säga att de ovanjordiska delarna klarar mycket låga temperaturer ned till -40 och t.o.m. lägre temperaturer under kortare perioder. Äppelträdets rötter är deremot mycket känsligare och klarar endast temperaturer på runt -5 innan de börjar dö av. Även rotklumpen i en oskyddad ytterkruka som står ute under låga temperaturer kommer efter ett tag att anta en liknande temperatur som omgivande luft.

men det är därför man ska skydda krukan med frigolit sen skyddar man trädet när det går ner mot -10c elelr -15c wub.gif

även så kan man sätta ner den lilla krukan i en stor kruka fylld med jord och sen lägga ppå frigolit utan för . då skyddar frigoliten även sen då storlekn på krukan gör röttern mindre sårbara

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 09:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon