Det finns olika spireor och de reagerar olika på olika beskärningstyper; smällspirea, brudspirea, bukettspirea, praktspirea m fl.
Praktspirean kan man inte underhållsbeskära, den faller samman eftersom de kvarvarande grenarna blir för veka. Vill man beskära den alls måste det bli till marken - antingen hela plantan/häcken eller några grenar här och var. Vårvintern. Sedan skjuter den fart igen och om man inte vill ha den hög är formbeskärning i häck att föredra.
Brud-, norsk- och bukettspirea beskär man direkt efter blomningen genom att ta bort de äldsta grenarna till ca 15 cm ovan marken.
Smällspirean gallrar man i och gul smä'llspirea med gula eller röda blad kan man då de tunnat ur sig och blivit risiga beskära ända till marken på vårvintern.
Jag har utöver ett par andra en ytterligare som jag tror heter rosenspirea, en liten låg sak osm blommar i mörkrosa. Den blommar på årsskotten och den skär jag ned till 10 cm på våren. Men det är inte den du har, för din måste vara en av de högre sorterna.
Om du kan ta ett foto lite närmre på blad och ev överblommade blomställningar kan vi fortsätta gissa vad för spirea du har!
--------------------
|