En lasyrfärg som ger en blank yta?? Är du säker på att det är en lasyr du använt??
Bets brukar man använda om man byggt nåt i furu eller gran och vill att det ska se ut som jakaranda eller ek
Vanlig lasyr kan du få i vilken nyans du vill, då ser du fortfarande kvisthål och strukturen på trät,
Täcklasyr är mer att likna vid vanlig målarfärg, du ser vare sig kvisthål eller trästruktur.
Har du redan målat ett varv med någonting fungerar nog varken lasyr, bets eller falu rödfärg
För att få rätt struktur och nyans på det, krävs att du har ett obehandlat virke.
Ska du måla bygget kan du alltså använda vanligt virke.
Falu rödfärg tycker jag är en färg som håller i alla lägen, nackdelen är att den färgar av sig, det är alltså inte så smart att luta sig mot väggen i vit T-shirt, iaf inte när det är hyfsat nymålat
Lasyr och täcklasyr kan du få bruten i vilken färg som helst. Gå in till din färghandlare och säg att du vill ha den bruten i Cuprinol-brunsvart

är det nån ordning på din färghandlare så fixar han det
Behöver jag tillägga att min färghandlare ser lätt panisk ut när jag kommer in?

Han börjar med att ta fram färgkartan, den stora, den med gott och väl 1000 nyanser... han vet att jag kommer att ta fram 2 färgprover och säga att jag hade tänkt mig nåt mittemellan