CITAT (Margith @ 27-08-2006, 18:32)
En lasyrfärg som ger en blank yta?? Är du säker på att det är en lasyr du använt??
Absolut säker att det var lasyr jag använde. Man ser strukturen av trät, och det är inget fel på kulören heller (cuprinolbrun) men ytan har glans. Som jag tycker är ful! Vill ha total icke-glans! Har prövat två olika fabrikat, har målat utemöbler och en dörr i fjor och dom är fortfarande glansiga, och så gavelpanelen i år med lasyr av annat fabrikat, och den har också glans. Så nu vill jag inte pröva fler lasyrer ur det konventionella sortimentet.
Min ungdoms cuprinol hette "utebets". Den såg definitivt inte ut som jakaranda, så då är bets något annat nuförtiden.....
Vad gäller vedbon' o pergolan så är virket ännu inte inköpt, så jag har total valfrihet vad gäller både virke och färg. Mycket talar för falu röd. Finns tydligen olika varianter o kulörer. Fördelar o skillnader?
Vilka andra alternativ finns? Någon som har erfarenhet av andra slamfärger?
Ibland får jag för mig att en pergola ska vara målad i samma grönt som växtligheten, men ser det kanske konstigt ut ihop med ett hus som i övrigt inte har några gröna detaljer?
Jo, jag vet att man kan få färger brutna, om man är beredd att betala en högre kostnad. Jag är rätt kostnadskänslig (vilket kanske skulle tala för falu-färgen i alla fall)