Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommon - vilken sort?
          andersn
          Inlägg 22-08-2006, 22:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 8 466

Vi har ett kraftigväxande plommonträd med små, saftiga, söta, rödblåa frukter. Jag har försökt artbestämma trädet men det verkar inte passa in på någon plommonsort. Det verkar heller inte vara frågan om körsbärsplommon eftersom det inte finns några torn. Det hela är ett mysterium är det någon som känner igen frukten på fotot?

--------------------
          Zon 3, Vallentuna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Johan.S
          Inlägg 27-08-2006, 18:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 322

Hej!
          Den här bilden tog jag i dag (2006-08-27). Tyvärr glömde jag ta med något blad i bilden. Trädet har växt upp efter att ett plommonträd (Viktoria) dött. Trädet är troligen planterat någon gång på 1960-talet.

Mitt träd i fråga har taggar, de är inte särskilt många, men ganska stora. Vid första anblicken ser de ut som avbrutna grenar, men de är i högsta grad levande och vid god spänst. Trädet är immunt mot såväl råddjur som älgar, vilket jag annars har problem med.
          Tänkte det var intressant att visa bilden, mina frukter är nämligen ungefär lika stora som de "andersn" har, men mitt fruktkött är inte det minsta färgat. Mina släpper dessutom stenen (kärnan) på ett föredömligt vis. Smaken på frukterna kan beskrivas som "torr". Skalen är tunna och frukterna är sällan angripna av sjukdomar eller ohyra.
          Detta träd blommar flera veckor tidigare än tillexempel plommonträd.
          Gissar att jag har ett Prunus Cerasifera.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 03:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon