Blank lasyr... mycket konstigt...
Jag lärde känna lasyr och täcklasyr första gången för säkert 25 år sen, när jag skulle köpa färg för att måla en stuga i fjällen. Jag ville att den skulle se ut som gammal fura och jag fick exakt rätt kulör! Lasyr har jag använt många gånger efter det, för att få nytt virke att se gammalt ut och blankt har det aldrig varit. Hade det blivit blankt hade jag blivit galen
Min stackars färghandlare har numera lärt sig att använda helmatt grund när han bryter färg till mig, jag vill inte ha vare sig halvmatt, halvblank eller högblank färg

Finns lasyr i olika blank-grader?? Vet kanske min färghandlare vad jag vill ha, utan att jag säger nåt??
Kostnaden för att få en färg bruten är faktiskt marginell. Jag vet inte exakt, men det handlar bara om ett par tior och det tycker jag att det är värt för att få den kulör jag vill ha! Färgen är ju faktisk ganska dyr

Nu senast köpte jag en 5-liters burk uteakrylat, den kostade runt 700,- då betalar jag gärna några 10-or extra för att få den kulör jag vill ha.
Falu rödfärg är, som jag redan skrivit, är en riktig favoritfärg för mig, snygg i alla lägen, passar till det mesta, du kan måla om en södersida ett år och måla om resten ett annat, utan att det ser konstigt ut.
Köp falu rödfärg original, då får du rätt nyans (och rätt matthet

)
Glöm alla andra kulörer av falu rödfärg
Slamfärger har jag aldrig provat. Jag har varit sugen att testa eftersom de nog skulle ge de kulörer jag skulle vilja ha, men jag har förstått det som att det är både tjorvigt att använda och dyrt att köpa
Cuprinol använde vi till golvsyllarna (heter det så??) när vi byggde stugan, när vi byggde ut den fanns det inte cuprinol utan blev rekommenderade att använda spillolja istället

Ska tydligen ha samma konserverande effekt, hur färgen ser ut efter ett par år har jag ingen aning om

tror inte heller att det är så där väldigt lämpligt att använda ur miljösynpunkt