CITAT (Rossi @ 28-08-2006, 12:22)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-08-2006, 12:20)
CITAT (Rossi @ 28-08-2006, 12:17)
CITAT (pimpim @ 28-08-2006, 12:10)
Vad jag fått reda på är att det alltid är två års garanti på elektriska prylar oavsett vad butikerna säger, tror att det var information från konsumentverket. Så kolla det.
Ja, det stämmer men det är upp till en själv att bevisa att det är fabrikationsfel. En gång när jag köpte någon elektronisk pryl och det var ett års garanti så ville försäljaren pracka på mig en dyr extra-garanti. Jag påpekade då att jag enligt Konsumentköplagen hade två års garanti. Hans svar var: "Ja, försök med det du om det händer något."
Handlar man på Coop eller deras anslutna butiker har man uttalat två års garanti och då behöver man inte bevisa någonting själv.
Oj...och hur sjutton bevisar man det?

De försökte pracka på oss också en svindyr extragaranti men vi tog inte den.
Precis, hur bevisar man det? Det är ju det försäljarna vet och det är väl därför de här extraförsäkringarna säljs. Tecknar man en sån så slipper man allt tjafs. Men om en TV inte funkar efter så kort tid som drygt ett år så kan man ju knappast skylla på normalt slitage. Hoppas att ni får TV:n reparerad gratis. Berätta hur det går!
Ps. Har för mig att jag har läst någonstans att det skulle bli ändring i den här bestämmelsen att man själv måste bevisa fabrikationsfelet. Vet inte om det har slagit igenom än. Kanske skulle ni ringa till Konsumentombudsmannen först så att ni vet var ni står.
Tack snälla för hjälpen! Jag ringer nog Konsumentombudsmannen först då. Jag försökte få tag på maken nyss men då hörde jag hans mobil ringa här hemma.

"Typiskt pappa!" röt dottern.