CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 13:27)
CITAT (Rossi @ 28-08-2006, 12:45)
CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 12:37)
Köper man en vara från en näringsidkare så är det säljarens skyldighet att bevisa att det inte var fel på varan vid köpet, om det nu är så. En TV ska hålla längre än något år och därför kan man direkt hänvisa till att felet var något som uppstod redan från början, dvs ett fabrikationsfel.
Fast detta stod också i sidan som du länkade till:
"Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
"
Det är uppenbart att en ny TV bör hålla längre än 6 månader - tycker jag. Redan där är det enkelt att påvisa att felet är något som funnits från början, om man nu behöver yrka det.
De få gånger det har uppstått problem kring sånt här för mig, så har det räckt med att hänvisa till konsumentköplagen.
Vad jag menar är att Norrbottens-Magdis har stora chanser att få felet åtgärdat,
trots att det står som det gör i lagen kring bevisbördan.