Järnvitriolen jag använt hittils fungerar perfekt. Billigt så in i bomben, hållbarheten beror lite på vem man lyssnar på. Färghandeln ropar ett rungande NEJ medans jag tycker att huset som stått i bla Dalarna i några hundra år bevisar motsatsen.
(kan eventuellt bero på att jag målade vårt 300 kvm hus för 700 kr och vinsten på detta är minimal för färghandeln?)
Klurigt tillväga gångs sätt, jo lite.
Det är lätt att blanda, lätt att stryka på om man har lite bets i, förberedelserna är enkla för icke arbetsmyror

.
Förberedelse, sätt upp panelen, fundera på att börja måla, lägg ner tanken, fundera men inse att det är för soligt, fundera igen och inse att det regnar.
När du funderat ungefär ett år då är det lagom att måla för då är virket torrt och drar åt sig järnvitriolen, om du inte väntar är det lättare att det blir brun grön kulör istället för det silvergrå som åtminstone jag efterstävat.
Det enda kluriga är att man inte vet exakt vilken kulör man får samt att den ändras år efter år. Vi har nu efter 3 år en fin kulör på vårt hus ch det blir bättre år efter år.