Jag har sett absolut bäst resultat på träd som fått stå i backen en eller ett par växtsäsonger innan de beskärs. I början är det rotsystemet man ska inrikta sig på, att det utvecklas väl så att trädet kan lagra energi och klara sig väl också under lite tuffare torka och kyla. Rotsystemet utvecklas med hjälp av trädets blad- och grenmassa.
Viktigare än att beskära ett alldeles nyplanterat träd är att vattna det och hålla gräs borta från rotområdet, samt att luckra jorden utanför planteringsgropen så att trädet får plats att utvecklas i marken. 9 gånger av 10 med problem med nyplanterade träd så beror det på att ägarna inte brytt sig om marken. Beskär man för tidigt och dessutom struntar i marken så får man inte ett träd som växer.
I övrigt är det i nästan alla förhållanden bättre att beskära unga träd på vårvintern. Det är ju då en beskärning ger stimulans för trädet att växa vegetativt, dvs med grenar och blad, och oftast vill man ju att det unga trädet ska sporras att bli större.
"Vilka grenar man ska ta" beror dels på vad som är biologiskt möjligt med just en trädindivid, och vad man själv vill åstadkomma med det. Om man t ex vill att trädet om 15 år ska ha växt till sig och kunna ge några hinkar äpplen, då spar man inte horisontella grenar i början och dessutom tar man precis som redan gjorts här, bort karten till dess att trädet blivit lite större.
Om man har bråttom att få frukt behandlar man trädet ungefär som en spaljé, dvs spar horosontella grenar som man dessutom skär topparna av och nyper skott av på sommaren. Men då blir tillväxten mycket låg och det blir knappast ett träd som man om 15 år sätter sig under, klättrar i eller hänger en hängmatta i.
Sedan är det sortbenäget också. Om man spar horisontella grenar på t ex en sort som Lobo (som gärna ger horisontella, svaga grenar från stammen), sätter det mycket riktigt blomanlag och frukt, och grenarna växer nästan inte alls. De stannar i tillväxten också på bredden och kan efter 10 år vara lika tunna som ett finger.
Sedan är det konstruktionsmässiga saker att tänka på i början som är eftersträvansvärda på de flesta träd när man uppbyggnadsbeskär:
- Tag bort dubbeltoppar, de blir svaga.
- Tag bort dubbelgrenar från stammen, de tenderar också ofta att bli svaga.
- Prioritera grevinklar från stammen som är vida utan att vara 90-gradiga.
- stamma upp trädet, dvs ta bort grenar så att du kan gå under det så småningom
Tänk på hur du vill kunna leva under trädet. Vill du kunna gå under trädet när sidogrenarna du har nu blir 5-6 meter långa? Klippa gräsmattan där, kanske sitta under det? Då eftersträvar du att lite år från år stamma upp kronan, dvs ta bort grenarna längst ned så att kronan skapas högre upp. Där grenarna är placerade på stammen idag kommer de alltid att vara placerade, men blir grova och långa. En eller ett par grenar per år brukar vara lämplligt att ta bort.
Nya beskärningsboken av Alm/Vollbrecht visar uppbyggnadsbeskärning och jag har någon skiss någonstans på min sajt som visar hur man eftersträvar upp och nedvänt V i början för att trädet ska bli starkt i sin naturliga runda form senare,
Fruktträdstipset.
I övrigt håller jag med om att man inte behöver räkna grenar och ha som mål att ha 4 eller 19 från stammen. Men man ska tänka på att de så småningom ska kunna bli grova och få plats, och att man inte tar bort allt på bara ett beskärningsår. Det vanligaste i trädgårdarna är att de vuxna och halvunga träden beskärs alldeles för mycket för att kunna hålla sig friska och långlivade, och att de små beskärs för lite.